Les dones continuen sent minoria en els estudis de ciència i tecnologia

La manca de referents femenins en aquestes branques de coneixement fa que les xiques no es plantegen aquests estudis

Dia Internacional de les Xiquetes en les Tecnologies de la Informació i la Comunicació / À Punt NTC

Aquest dijous se celebra el Dia Internacional de les Xiquetes en les Tecnologies de la Informació i la Comunicació amb l’objectiu d’animar les xiquetes i adolescents a optar per aquests estudis, perquè malauradament els estudis tecnològics continuen tenint un dèficit en alumnat femení.

Per a comprovar el desequilibri de sexes en aquest tipus d’estudis només cal donar una ullada a la primera olimpíada valenciana en enginyeries industrials que té lloc a la Universitat Politècnica de València (UPV) aquesta setmana i en la qual participen estudiants de diferents instituts de la Comunitat Valenciana.

Afortunadament, les dones no hi són completament absents, però si una minoria. El problema, segons la professora de tecnologia industrial de l’IES Marítim de València, Amparo Aparisi, és la manca de referents que facen que les xiquetes es plantegen dedicar-se a les ciències i la tecnologia. 

En les classes d’Aparisi, de 20 alumnes, només tres són xiques. À Punt NTC ha parlat amb dues d’elles, Ana Herrera i Nerea Ros, que estudien la branca més tecnològica del batxillerat i afirmen que, si tenen oportunitat, els agradaria continuar els estudis en aquesta mateixa universitat perquè els agrada molt la tecnologia. 

María del Mar González, de l’IES Ribalta de Castelló de la Plana (Plana Alta), afirma que en les carreres de ciències tecnològiques hi ha moltes menys xiques que xics perquè elles solen decantar-se més per les ciències de la salut. Coincideix amb Aparasi en la manca de referents per a les xiques: “les dones que han fet coses grans en la ciència no són conegudes, no les coneixem”, assenyala. 

D’altra banda, l’estudiant del grau superior de Robòtica Industrial de les Escoles Sant Josep de València, Pablo Sanchis, conta que té amigues que saben molt de mecànica, electrònica o programació, però que no volen anar a les seues classes perquè “som tots xics”.

El professor de la branca d’FP d'electricitat a l'Institut Cayetano Sempere d'Elx, Germán Cayetano Martínez, només té una alumna entre les catorze persones que hi ha a la seua classe, i anima a les xiquetes i adolescents a provar els estudis de ciències i tecnologia. 

També et pot interessar