El Dia Europeu del Drets dels Pacients en temps de la Covid-19

Enmig d’una de les majors crisis sanitàries globals, recordem els catorze drets reconeguts als pacients pel Parlament Europeu.

El Dia Europeu dels Drets de Pacient se celebra enguany enmig de la crisi del coronavirus
El Dia Europeu dels Drets de Pacient se celebra enguany enmig de la crisi del coronavirus / Reuters

La ràpida propagació del coronavirus i les tràgiques conseqüències que ha tingut en nombrosos països han recordat al món la importància de tindre uns serveis sanitaris de qualitat.

En aquestes circumstàncies excepcionals se celebra aquest dissabte 18 d’abril el Dia Europeu dels Drets de Pacient. Una data que va impulsar el Parlament Europeu en 2007 per a recordar l’obligació de les nacions a garantir uns serveis d'atenció mèdica equitatius i igualitaris per a tota la ciutadania europea.

Aquesta iniciativa va nàixer gràcies a la Xarxa de Ciutadania Activa, l’organisme que en 2002 va fer pública la llista de catorze drets que va servir de punt de partida per a la Carta dels Drets dels Pacients del Parlament Europeu.

Mariano Votta, director de Xarxa de Ciutadania Activa, considera que la reivindicació que comporta la data enguany és “més actual que mai” i recalca que la incidència de la pandèmia recorda “la responsabilitat generalitzada de l'afebliment a llarg termini dels sistemes nacionals de salut”.

La Carta dels Drets dels Pacients del Parlament Europeu estableix catorze punts que els estats membres han de garantir per tal d’aconseguir un efectiu accés universal a la salut.

La Carta dels Drets dels Pacients:

  1. Dret a mesures preventives. S’ha de garantir un servei apropiat per a previndre la malaltia.
  2. Dret a l'accés. Ha de ser equivalent i no discriminatori.
  3. Dret a la informació.
  4. Dret al consentiment. Tot individu ha de poder participar activament en les decisions que li afecten la salut.
  5. Dret a la lliure elecció entre els diferents procediments basant-se en una informació adequada.
  6. Dret a la privacitat i confidencialitat.
  7. Dret al respecte del temps del pacient. S’han d'establir llistes d’espera amb criteris d’urgència i temps màxims predeterminats per a rebre un servei.
  8. Dret al compliment dels estàndards de qualitat.
  9. Dret a la seguretat enfront d'un pobre funcionament dels serveis sanitaris o negligència professional.
  10. Dret a la innovació de conformitat amb els estàndards internacionals, independentment de consideracions econòmiques.
  11. Dret a evitar dolor i sofriment innecessaris.
  12. Dret a un tractament personalitzat.
  13. Dret a reclamar en cas d’haver patit un mal i dret a rebre una resposta.
  14. Dret a compensació quan haja patit un mal físic, moral o psicològic causat per un tractament.
També et pot interessar