Deu consells per a tindre millor salut digestiva

Amb motiu del Dia Internacional de la Salut Digestiva, un equip especialitzat de l'Hospital de la Fe ha elaborat un decàleg per a millorar-la cada dia

El 29 de maig es commemora el Dia Internacional de la Salut Digestiva
El 29 de maig es commemora el Dia Internacional de la Salut Digestiva

Les digestions difícils poden ser un mal comú en moltes persones després d'haver menjat en excés o d'haver ingerit certs productes que el nostre cos no tolera fàcilment. Mantindre una bona salut digestiva millora la qualitat de vida a curt termini, però també prevé de futures complicacions digestives que poden arribar a derivar en càncer de còlon.

Amb motiu del Dia Internacional de la Salut Digestiva, un equip especialitzat de l'Hospital de la Fe ha elaborat un decàleg per a millorar les digestions del cada dia i fomentar una qualitat de vida que puga previndre les futures complicacions:

  1. Cinc menjars diaris: mantindre en la mesura del possible horaris regulars i ingerir els aliments de manera assossegada i mastegant correctament.
  2. Activitat física: realitzar exercicis físics de manera regular, segons l'edat i les condicions particulars, i mantindre un pes adequat. Aquest mateix mes l’OMS alertava que el sobrepés i l’obesitat assoleixen proporcions epidèmiques i instava a la responsabilitat particular i als governs per a frenar aquesta tendència.
  3. Evitar fumar i beure alcohol: són dues pràctiques no beneficioses per a la salut, la reducció de les quals millora la qualitat de vida a curt i llarg termini.
  4. Dieta equilibrada: una alimentació variada fomenta digestions millors i una salut més ferma. Els aliments rics en fibra com ara fruites, hortalisses, llegums i fruita seca ajuden a millorar les digestions, mentre que els fregits i els picants poden ser contraproduents. També és important regular el consum de café i aliments flatulents.
  5. Lactis i fermentats: la incorporació de productes fermentats en la dieta diària ajuda a la digestibilitat dels menjars. Els lactis o iogurts són beneficiosos en aquest sentit.
  6. Evitar el greix: cal controlar el nivell de greix de la dieta, l'excés pot causar problemes digestius i altres problemes de salut.
  7. Bona hidratació: es recomana beure almenys dos litres d'aigua diaris i evitar les begudes gasoses i ensucrades. La ingesta de líquids també haurà de ser major en moments d'altes temperatures.
  8. Descans suficient: una vida tranquil·la és una vida sana. Cal evitar l'estrés i respectar el temps recomanat de descans nocturn.
  9. Revisions mèdiques: a partir dels cinquanta anys, és recomanable participar en el programa de cribratge de càncer de còlon per a detectar a temps qualsevol complicació que puga arribar a sorgir. La detecció primerenca d'aquesta malaltia és clau per a poder frenar-ne les conseqüències, però els valencians en edat de risc encara no participen en el cribratge de càncer colorectal de manera generalitzada.
  10. L'automedicació és desaconsellable: en vista de símptomes digestius de nova aparició, la millor opció sempre serà consultar amb el metge o la metgessa abans de prendre un medicament per decisió pròpia.

També et pot interessar