Descriuen a Castelló una nova espècie de dinosaure, el campió de Cinctorres

El seu nom, Protathlitis cinctorrensis, fa referència al títol de la UEFA Europa League que va guanyar el Vila-real CF el 2021 i al poble de Cinctorres, on ha aparegut

Recreació del dinosaure Protathlitis cinctorrensis
Recreació del dinosaure Protathlitis cinctorrensis / Grup Guix

La riquesa que atresora el patrimoni paleontològic espanyol s'ha engrandit amb la descripció d'una nova espècie de dinosaure, un espinosàurid bípede i carnívor. Les primeres restes fòssils han aparegut en un jaciment de Cinctorres (els Ports). L'han batejat com Protathlitis cinctorrensis; protathlitis significa campió en grec i fa referència al títol de la UEFA Europa League que va guanyar en Vila-real CF el 2021, que serveix d'homenatge al centenari del club, celebrat el 2023; i cinctorrensis, com a reconeixement a la localitat i els habitants del lloc on s'han trobat les restes fòssils.

La identificació d'aquesta nova espècie suggereix que la península Ibèrica podia haver sigut una zona molt diversa per a aquesta espècie, de cos mitjà o gran. A més, llança llum sobre el seu origen i evolució, segons els investigadors principals del treball, que han publicat les seues conclusions en la revista Scientific reports.

Treballs en el jaciment amb restes òssies del Protathlitis cinctorrensis, prop de les zones costaneres on vivia. / Grup Guix

Aquest dinosaure es caracteritzava per caminar sobre les seues dues potes posteriors, mentre que als braços tenien unes arpes fortes per a atrapar a les seues preses i dents còniques en un morro allargat molt semblant al dels cocodrils. Els investigadors han analitzat fragments fòssils d’un os de la mandíbula dreta, una dent i cinc vèrtebres de la cua, descoberts en la formació les Argiles, de Morella. Han determinat que es tractava d'un exemplar d'entre deu i onze metres de llarg i dues tones de pes, diferent d'altres espinosàurids trobats amb anterioritat.

Les restes fòssils que s'han trobat i analitzat en el període Berremià, en el Cretaci inferior, tenen entre 127 i 126 milions d'anys d'antiguitat. A més de dinosaures, al mateix lloc han aparegut fòssils d'altres vertebrats mesozoics, com peixos, taurons o cocodrils, segons el paleontòleg Andrés Santos-Cubedo, que apunta la possibilitat de trobar més restes fòssils del nou dinosaure. Cubedo ha advertit que encara no han conclòs les excavacions i l'any vinent començarà una nova campanya.

En el mateix jaciment de Cinctorres s'han trobat ja quasi mil restes fòssils d'almenys dos dinosaures ornitòpodes (que s'alimentaven de plantes), un sauròpode (dinosaure quadrúpede amb el coll i la cua llargs) i dos teròpodes (carnívors), entre els quals es troba la nova espècie.