Denuncien la desinformació sobre els successos d'immigració en els mitjans de comunicació

Un informe confirma que la immigració és la protagonista “en menys del 9% dels casos” i l’Aquarius va tindre un tracte diferenciat però no continuïtat i seguiment.

Imatge cedida per l'ONG Mission Lifeline, amb diversos migrants rescatats pel Lifeline en aigües internacionals del Mediterrani
Imatge cedida per l'ONG Mission Lifeline, amb diversos migrants rescatats pel Lifeline en aigües internacionals del Mediterrani

La Comissió d'Ajuda al Refugiat (CEAR) de la Comunitat Valenciana ha posat de manifest a través dels mitjans valencians que els moviments d'immigració necessiten més veu i visibilitat per part dels mitjans de comunicació. L'informe en qüestió, analitza les informacions sobre la immigració publicades en premsa, ràdio, televisió i digital des de l'estiu de 2018 i l’ha elaborat a l'Observatori Sense Tòpics la periodista Teresa Díaz en col·laboració amb la Unió de Periodistes i finançat per la Conselleria d'Igualtat.

Segons l'autora i els seus col·laboradors, l'objectiu principal d'aquest projecte és fer “reflexionar” els professionals i conscienciar sobre com desenvolupen la faena de casa en qüestions d'immigració. 

L'informe focalitza l'ús majoritari que fan els mitjans de les fonts institucionals (55%) en detriment de “donar veu a les persones immigrants”. Assenyalant així que les persones immigrants solament tenen veu en el 9% dels titulars de les notícies dels mitjans de comunicació i únicament el 10,78% són dones.

La dona immigrant

En aquesta mateixa línia, concretament en el cas de les dones immigrants, la seua presència solament és citada si es deu a un càrrec polític o per pertànyer a una ONG. Díaz acusa que solament apareixen “dones soles”, citades expressament, en el 10,78% dels titulars. 

D'altra banda, la dona tampoc sol ser font informativa ja que, del total de notícies analitzades en l'informe, solament el 9% són dones immigrants. A més, en el total de peces en les quals apareix el terme “dona”, en el 20% es destaca el seu embaràs i el 13% van acompanyades de xiquets. Més enllà del seu paper reproductiu i d'atenció a uns altres, el concepte “dona sola” solament apareix en 3 de les 30 peces.

El tracte humà cap a l’Aquarius

L'arribada de l’Aquarius al port de València va suposar un punt d'inflexió que va implicar un protagonisme digne de seccions generals en els mitjans de la Comunitat Valenciana. No obstant açò, no va haver-hi continuïtat ni seguiment en les notícies relacionades i el mateix cap de setmana es va passar per alt que un altre miler d'immigrants van arribar a les costes d'Andalusia. 

A més, la periodista Díaz afegeix que, a pesar que el succés va tindre “més visibilitat” de l'habitual, quant al tractament de la notícia, es van mantindre estereotips com el de generalitzar i parlar d'un col·lectiu “ampli i homogeni” en comptes de diferenciar: homes, dones, adults, xiquets, magribins o subsaharians. 

També et pot interessar

stats