El Consell de Ministres dona llum verda a l’ampliació de sis vies de l’estació d’Alacant
Les obres, per valor de 20,7 milions d’euros, busquen potenciar el pas de trens d’alta velocitat
El Consell de Ministres ha autoritzat este dimarts al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible licitar, a través d'Adif Alta Velocitat, les obres de remodelació de les vies a l'estació d'Alacant, per un valor estimat de 20,7 milions d'euros (IVA no inclòs), que incrementarà la capacitat per a acollir el pas de trens d'alta velocitat (ample estàndard), per a consolidar la posició com a punt estratègic del corredor mediterrani.
El potencial de la línia d'alta velocitat Madrid-Alacant en el marc de la liberalització ferroviària, amb nous operadors i trens, unit a la futura adaptació a l'ample estàndard del tram València-Alacant i del nus de La Encina, són dos dels factors principals per a la incorporació de sis noves vies d'ample estàndard, que se sumaran a les quatre vies actuals.
La terminal alacantina tindrà capacitat suficient per a absorbir els serveis ferroviaris, en la major part en ample estàndard, tant de proximitat com de mitjana i llarga distància.
A l'estació d'Alacant conflueixen actualment tres línies ferroviàries: la LAV Madrid-Alacant, que al seu torn connecta amb la LAV Monfort-Murcia; i les d'ample convencional Alacant - El Reguerón (connexió amb Múrcia) i La Encina - Alacant (connexió amb Albacete/València).
Per als serveis de llarga distància, disposa de quatre vies en ample estàndard i dos d'ample convencional a les quals donen servei tres andanes. Mentre que els trens de mitjana distància i Rodalia disposen de cinc vies d'ample ibèric i tres andanes.
En el futur, aprofitant l'espai entre les vies de llarga distància i les de mitjana distància/Rodalia, l'estació disposarà de deu vies d'ample estàndard (mitjançant la construcció de quatre noves i la conversió de dos en ample convencional) dotades de cinc andanes; i quatre vies d'ample convencional amb dos andanes.
Les obres previstes en el projecte abasten actuacions en via (noves vies, adaptació de l'ample de via, modificació d'itineraris, implantació d'aparells de via), andanes (adaptació, remodelació i nova construcció) i electrificació: implantació de 25 kW en les noves vies d'ample estàndard, l'electrificació pròpia de la xarxa d'alta velocitat; així com l'electrificació completa de les vies en ample convencional i nou telecomandament d'energia.
A més, es millorarà la funcionalitat de l'edifici de viatgers per a gestionar l'increment d'usuaris, desplegant instal·lacions per als operadors ferroviaris —com ara nous llocs de check in i zones de manteniment— i s'ampliarà i reconfigurarà l'accés a la zona de Rodalia; a més d'instal·lar proteccions acústiques tant en la zona nord com en la zona sud.