La Comunitat Valenciana destaca per la seua equitat educativa, segons l'informe PISA

És el territori on menys s'acusen les diferències entre context socioeconòmic i rendiment educatiu.

La Comunitat Valenciana destaca per la seua equitat educativa, segons l'informe PISA
La Comunitat Valenciana destaca per la seua equitat educativa, segons l'informe PISA

La Comunitat Valenciana és el territori on el rendiment dels alumnes es veu menys afectat pel seu context socioeconòmic. Aquesta conclusió, inclosa en l'últim informe PISA (2018), apunta que és on la bretxa en rendiment educatiu segons aquest paràmetre és menor. Aquesta dada s'extrau de la relació que fa l'informe entre els resultats de les proves cognitives en competències educatives globals i la situació socioeconòmica dels estudiants.

En la mitjana dels 11 països de l'OCDE, els estudiants amb un context socioeconòmic més favorable obtenen 84 punts més que els desafavorits en les proves realitzades. Una diferència menys acusada a Espanya, on els estudiants més afavorits obtenen 79 punts més. A la Comunitat Valenciana, aquesta bretxa de puntuació entre contexts econòmics afavorits i desafavorits és de 62 punts. Tot i ser l'autonomia amb una menor diferència, l'informe assenyala que aquesta bretxa en rendiment encara és significativa.

Els alumnes, per sota de la mitjana espanyola en rendiment global

D’altra banda, els alumnes valencians es troben per sota de la mitjana espanyola en les proves d'avaluació de competències globals, que se situa en 512 punts. Amb una puntuació de 506, la Comunitat Valenciana és el sisé territori amb pitjor resultat en l'àmbit estatal. Ens segueixen Canàries i Andalusia (501), Extremadura (499), Melilla (473) i Ceuta (438). A pesar del mal resultat, la puntuació dels nostres estudiants sí que se situa per davant de la mitjana de l'OCDE, que marca 499 punts. El rànquing estatal el lideren Castella i Lleó (534), Astúries (527) i Cantàbria (526).

Parles dos o més llengües?

Una altra dada significativa deriva de la pregunta als alumnes de si parlen dos o més llengües amb destresa suficient per a parlar amb altres persones. L'informe PISA destaca que "com caldria esperar" els percentatges més alts es troben a les comunitats amb dues o més llengües cooficials: Galícia (96% de respostes afirmatives), País Basc (95%), Catalunya (94%), Illes Balears (93%) i Comunitat Valenciana (89%). Aquesta dada revela que, entre els territoris que ostenten dues llengües cooficials, la Comunitat Valenciana presenta el menor nombre d'alumnes que reivindiquen la seua destresa per a parlar dues o més llengües.

També et pot interessar