El col·lapse del transport marítim mundial posa en perill l’abastiment de matèries primeres
El confinament de Xangai fa que el port més important del món treballe només al 25%, i afecte a tota l’economia mundial
L'economia mundial continua pendent de la paralització del port de Xangai, perquè és el més important del món i ara està operant només al 25% de la seua capacitat a causa del confinament de la ciutat a causa d’un brot de covid.
Això està generant un col·lapse mundial que posa en perill l'abastiment de matèries primeres i productes de tot tipus i, a més, fa augmentar els costos del transport i dels productes finals.
Al port de València preveuen que les conseqüències comencen a notar-se d'ací a unes tres setmanes. El president de l’Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez, afirma que encara és prompte per a saber quins seran els efectes concrets d’aquest col·lapse, però que en tindrà segur. Xangai és la indústria per excel·lència de la Xina i molts dels productes es fan allí, explica. Per tant, si la ciutat continua confinada, segurament sí que hi haurà desabastiment de molts productes, assenyala.
Segons un informe del port de València, els costos d'exportació de contenidors pel Mediterrani s'han triplicat durant el 2021, i no és l’únic port en què ha augmentat el preu. Per això, les veus expertes preveuen que els països intenten protegir-se d'incidents com aquest aplicant estratègies de desglobalització.
En aquest sentit, l’investigador de la Universitat de València, Vicente Pallardo, afirma que la globalització està ací per a quedar-se i que no desapareixerà, però que arran del que ha ocorregut sí que hi haurà certs canvis. Segons ell, es buscarà una menor dependència en sectors estratègics i una menor concentració dels proveïdors perquè “dependre d'una o dues companyies d’una o dues regions és massa arriscat”.
Pel que fa al turisme de creuers, el port de València preveu duplicar el nombre de creueristes i arribar fins als 800.000 passatgers enguany.