El confinament de Xangai col·lapsa el transport marítim mundial

El principal port del planeta fa quasi un mes que treballa només al 25% de la capacitat

El tancament del port de Xangai afecta el transport marítim mundial / À Punt NTC

El confinament que han imposat les autoritats xineses a Xangai està afectant directament el transport marítim, també el que salpa del port de València. 

El de Xangai és el principal port del món, líder en trànsit de mercaderies amb vora 47 milions de contenidors l’any passat. Però des que les autoritats xineses van confinar la ciutat, opera al 25% i té la capacitat al límit perquè ningú arreplega la mercaderia. Prop de 500 embarcacions no poden carregar o descarregar, per la qual cosa no poden atracar en altres ports i arreplegar milers de contenidors. 

José Vicente Morata, president de la Cambra de Comerç de València, ha indicat a À Punt que açò no està succeint al port de València perquè hi ha 20 portacontenidors treballant i perquè és un port capaç de “diluir ràpidament l’excés de treball”.

Tot i això, l'experiència de molts importadors continua sent un malson, segons han contat a À Punt NTC. Un importador de vins valencians a Mèxic, Quim Ferrer, afirma que el port de València està saturat i que els contenidors que fins fa poc tardaven 18 dies a arribar-hi, ara tarden tres mesos.

La quantitat de naus de mercaderies que estan a la mar no és prou per a abastir la demanda del transport i això es tradueix en un augment de l’import del noli, que continua sense fre. De fet, Ferrer indica que abans pagava 4.080 euros per cada noli i que ara està pagant-ne 12.500, quatre vegades més.

Amb aquesta situació cal buscar alternatives com l’avió, però aquest és un transport molt més car, ja que segons Ferrer enviar un palet per mar costa 400 euros, mentre que fer-ho per avió en costa 2.300. 

La conseqüència directa és la pujada de preus, tant de les matèries primeres com dels productes.

També et pot interessar

stats