Cinc detinguts a València per una trama que va defraudar vint milions en IVA amb mòbils recondicionats

L'esquema de defraudació implicava sovint enviaments de peces de fusta o botelles d'aigua simulant enviaments de mòbils per paqueteria

Un dels escorcolls de l'operació Backmobile
Un dels escorcolls de l'operació Backmobile / Guàrdia Civil / Agència Tributària

La Guàrdia Civil i l'Agència Tributària han desarticulat una organització criminal especialitzada a defraudar l'IVA de la comercialització de telèfons mòbils i altres dispositius electrònics, que venien com a recondicionats. S'estima que el frau podria superar els vint milions.

L'operació Backmobile deixa quinze detinguts, cinc d'ells a la província de València, cinc a la de Màlaga, dos a la de Madrid i tres més a Sevilla, Cadis i Barcelona (un per cada província). S'han practicat 23 escorcolls, en què s'han intervingut 9.000 telèfons mòbils, més de 200.000 euros en efectiu, 35.500 dòlars en criptodivises i 75 vehicles. A més s'han bloquejat 146 immobles i més de 280 comptes bancaris utilitzats per a la canalització de fons d'estos guanys.

Fusta i botelles d'aigua per a simular vendes de mòbils

L'organització havia desplegat una operativa comercial artificial basada en l'aprovisionament de telèfons importats i en compres en grans superfícies aprofitant promocions. Dificultava la traçabilitat de la mercaderia duent a terme una concatenació de revendes, moltes simulades amb suposats enviaments de mòbils per paqueteria que en realitat contenien fusta o botelles d'aigua amb un pes idèntic al que figurava en les factures.

Per a executar esta activitat, que l'organització mantenia des del 2019, se servia d'un complex entramat empresarial, amb més de vint societats mercantils, incloses botigues comercialitzadores de telefonia mòbil. Tot amb l'objectiu d'evadir el pagament de l'IVA.

En última instància, venien els dispositius com a recondicionats tant en territori nacional com en altres estats europeus a través de plataformes de comerç electrònic.

L'aplicació de diversos esquemes de defraudació de l'IVA els va permetre vendre grans quantitats de telèfons mòbils a un preu sensiblement reduït respecte al de la competència, la qual cosa va possibilitar l'acaparament dels mercats i obtindre beneficis econòmics per estes vendes.

Quatre escorcolls a València

A les acaballes de maig, sota la direcció del jutjat d'instrucció número 6 de Màlaga, es van ordenar 23 escorcolls en societats mercantils i domicilis particulars vinculats a la trama: nou a la província de Màlaga, quatre a la de València, tres a la de Sevilla, tres a la de Madrid, dos a la de Cadis i dos a la de Barcelona.

L'operació l'ha duta a terme el Departament de Delinqüència Econòmica i Anticorrupció de la Unitat Central Operativa de la Guàrdia Civil, al costat de funcionaris de la Dependència Regional d'Inspecció de l'Agència Tributària a Andalusia.

També et pot interessar

stats