L’accés a la vivenda, el carril bici i el model turístic: els grans eixos del debat a l’alcaldia de València

El primer debat municipal que retransmet À Punt ha estat marcat per l’absència de la candidata popular, María José Catalá 

WhatsApp Image 2023 05 18 at 21.45.55
Els candidats a l'alcaldia en el plató d'À Punt / À Punt NTC

La dificultat d’accés a la vivenda, la seguretat del carril bici, la contraposició de models turístics i les diferents propostes en matèria econòmica han protagonitzat aquest dijous el primer debat electoral d’À Punt, amb els candidats i candidates a l’alcaldia de l’Ajuntament de València. El debat ha estat marcat per l'absència de la candidata del Partit Popular, María José Catalá, que s'ha excusat per una indisposició —es troba en la recta final de l’embaràs. En el seu lloc hi ha participat el número dos del partit, Juan Carlos Caballero. Per la resta de partits hi han intervingut l’actual alcalde, Joan Ribó, de Compromís, que aspira a revalidar el càrrec; la candidata del PSPV, Sandra Gómez; el candidat de Ciutadans, Fernando Giner, i el candidat de Vox, Juan Manuel Badenas.

Els aspirants han apostat per participar en intervencions més individualitzades, amb escassa interacció i pocs encreuaments de retrets. Els socis del govern del Rialto —format per Compromís i PSPV— s’han tirat una mà i han fet gala dels assoliments de l’última legislatura. Per contra, els líders dels partits de l’oposició han esmenat a la totalitat les polítiques progressistes. 

Els problemes d'accés a la vivenda dels joves

Tots els aspirants a l’Ajuntament de València han situat la dificultat dels més joves per a accedir a una vivenda com el principal problema en matèria d'habitatge, que ha centrat el primer gran bloc del debat. La majoria dels participants han apostat per ampliar el parc públic de vivenda, amb la construcció de milers de domicilis amb preus assequibles, a excepció de Badenas, que ha apostat perquè els més joves siguen també propietaris dels seus pisos. 

Caballero i Giner han criticat la mala gestió del govern del Rialto —format per Compromís i el PSPV— assegurant que quasi no han executat vivendes de protecció oficial durant els huit anys de legislatura i que encara hi ha sòl retingut al mercat —posició amb la qual el candidat de Vox també s’ha mostrat a favor. Per contra, Ribó i Gómez han criticat l'anterior gestió del Partit Popular, assegurant que “van començar des de zero” en matèria d’habitatge, i han parlat del control dels apartaments turístics a la ciutat com una de les principals mesures per a abaixar el preu dels lloguers.

La seguretat del carril bici en la mobilitat urbana

Durant el segon bloc, el dedicat a la mobilitat, el gran protagonista ha sigut el carril bici, una de les apostes centrals del govern municipal de les últimes legislatures. Els partits de l'oposició han carregat contra el desenvolupament d’una xarxa que, diuen, ha fet de València una ciutat més insegura. Badenas ha afirmat que l’augment dels carrils bici no ha disminuït l’ús del trànsit rodat a motor, sinó el del transport públic. Per la seua banda, Caballero ha titlat el regidor de Mobilitat, Giuseppe Grezzi, de “kamikaze”. També ha retret a Ribó que no recomanaria ni al seu fill ni al seu nebot el carril bici de l’avinguda de Ferran el Catòlic, que és “molt perillós, molt estret i que no compleix amb els estàndards de seguretat”. 

Ribó s’ha defensat de les crítiques i ha valorat el canvi de paradigma que ha fet el govern del Rialto cap a una urbs “més amable i menys contaminada”. “Una gran ciutat no és un conjunt d’autovies”, ha afirmat. També Gómez ha destacat la inversió en mobilitat sostenible i ha comentat que volen millorar la seguretat abaixant els carrils bici de les voreres a la carretera. “El model de futur de ciutat ha de passar per prioritzar el vianant i les formes de mobilitat sostenibles, com la bicicleta o el patinet”, ha apuntat.  

Per contra, Giner ha eludit la polèmica del carril bici i s’ha centrat a millorar l’accessibilitat per a les persones amb discapacitat i la mobilitat de l’àrea metropolitana. Així mateix, ha proposat una auditoria interna de l’accessibilitat, reduir el temps d’espera de les línies d’EMT o suprimir el sistema ORA, entre altres. 

Una ciutat, dos models turístics 

La tercera part del debat ha tractat sobre el model turístic per a la ciutat i com compaginar-lo amb la sostenibilitat i el descans veïnal. Badenas, que l'ha obert, ha apostat per fomentar el turisme de “qualitat”, amb “més” visitants que “gasten molts diners” als comerços i l’hoteleria, i ha carregat contra la gestió del govern municipal perquè, a parer seu, han convertit València en “una ciutat temàtica”, on ha proliferat la inseguretat. En una línia semblant s’ha pronunciat el número dos del PP, que ha defensat que cal promocionar “les festes i tradicions de veritat”: “No són les Reines Magues, sinó les Falles”. Així mateix, ha criticat Compromís i PSPV per “subvencionar” entitats que “promouen el catalanisme”. I ha reclamat al govern espanyol les inversions “que els valencians mereixem” per a recuperar edificis emblemàtics com el Palau de la Música o la Marina de València. 

En l’extrem contrari s’han posicionat Ribó i Gómez, que han tret pit per les polítiques turístiques implementades durant les dues últimes legislatures. “Fa huit anys, València era la capital de la corrupció. Ara és una de les millors ciutats per a viure, segons la defineixen molts mitjans internacionals. Alguna xicoteta revolució haurem fet”, ha afirmat l’actual alcalde, que també ha volgut deixar clar que Compromís no vol que el Cap i Casal “siga Barcelona, ni Venècia, ni Amsterdam”, i ha advocat per dur a terme un control “més ferm” d’apartaments turístics i creuers. A més, s’ha mostrat a favor d’implantar la taxa turística, una mesura que Ciutadans, Vox i PP han criticat en bloc. La socialista, per la seua banda, ha centrat part de les intervencions en atacar el PP per l’herència rebuda del passat. “Hi hem vingut per a solucionar tots els problemes que ens van deixar”, li ha amollat a Caballero, per a després remarcar que València és de les ciutats que “millor gestiona” les polítiques turístiques segons Exceltur.

Pel que fa a Giner, ha tractat de desmarcar-se de la confrontació dels blocs esquerra i dreta i ha proposat aprovar una “ordenança de convivència” per a la ciutat. “No en tenim i seria el quilòmetre zero. Per això passa el que passa”, ha lamentat, per a criticar després que el govern del Rialto “busca més la confrontació que el diàleg”. Entre les mesures que ha plantejat l’aspirant de Ciutadans destaquen l’augment d’efectius policials i implantar dues hores de pàrquing gratuït al centre per tal d’incentivar el comerç tradicional.

Ribó i Gómez celebren les fites de València, mentre l’oposició proposa abaixar els impostos

Finalment, en matèria econòmica, els candidats del PSPV i Compromís s’han mostrat orgullosos, de nou, del canvi de València “com a referent de la corrupció” a “referent” en fiscalitat i d’atracció d’inversions per grans empreses, entre les quals han enumerat HP o Lufhtansa, entre d’altres. “Ha passat de ser una de les ciutats més endeutades d’Espanya a una de les més sanejades”, ha celebrat Gómez. La postura ha sigut compartida per Ribó, que ha apuntat que la pressió fiscal de València és la més baixa de les cinc grans ciutats de l’Estat. 

Una valoració “triomfal” que ha criticat el número dos dels populars a València, que ha matisat que un gran nombre de famílies encara té problemes per a arribar a fi de mes. En aquest sentit, tant Caballero com Giner han apostat per una brusca davallada d’impostos. Entre ells, Giner ha assegurat que “des del primer minut, es carregarà” l’impost de plusvàlua. 

El candidat de Vox s’ha allunyat dels dos grans blocs i ha proposat l’aposta pels xicotets comerços. En concret, ha fet menció als pescadors valencians, assegurant que no tenen quasi espai per a amarrar els seus vaixells al port de València. “Només queden sis pescadors, que a penes poden donar menjar a poc més d’una dotzena de restaurants”, ha afegit. 

També et pot interessar

stats