Es cancel·len 14 vols a l'aeroport d'Alacant per la vaga de pilots de Ryanair

Avacu recorda a les persones afectades per les parades que podran demanar indemnitzacions.

Una de les aeronaus de la flota de Ryanair
Una de les aeronaus de la flota de Ryanair / Europa Press

L'aerolínia de baix cost Ryanair ha cancel·lat 396 vols per la vaga de pilots de Suècia, Bèlgica, Irlanda i Alemanya convocada per a aquest divendres 10 d'agost, dels quals 82 són amb origen o destinació a Espanya. Precisament, l'aeroport on més es notaran les parades és el d'Alacant, amb 14 vols suspesos, és a dir, set connexions. Cinc d'aquestes són amb aeroports alemanys (Düsseldorf Internacional, Düsseldorf Weeze, Berlín Schönefeld, Frankfurt Internacional i Colònia), i les altres dues són amb l'aeroport belga de Charleroi i el suec d'Estocolm Skavsta. 

Segons es pot comprovar en el web de Ryanair, a més dels d'Alacant, han desaparegut vols regulars per a aquest divendres en els aeroports de Tenerife Sur, Gran Canària, Madrid, Barcelona, Girona, Màlaga, Sevilla, Palma, Eivissa, Lanzarote, Almeria, Jerez, Santander, Vitòria  Saragossa. 

La companyia irlandesa s'enfronta a la vaga de pilots més seguida de la seua història. Els diferents sindicats de pilots a Alemanya, Irlanda, Suècia i Bèlgica han animat els pilots contractats per la companyia irlandesa a seguir la vaga de 24 hores que afectarà més de 70.000 viatgers. Reivindiquen millors condicions salarials i laborals.  Els pilots espanyols finalment no han volgut participar en aquesta parada perquè han apostat per la via judicial per a reclamar els seus drets. 

És la segona vaga que els treballadors de Ryanair en menys d'un mes paralitzen el trànsit aeri de la companyia. Al juliol, la mobilització dels tripulants de cabina a Espanya, Bèlgica, Itàlia i Portugal va provocar la cancel·lació de 600 vols.

Indemnitzacions a persones afectades

El Ministeri de Foment i l'Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris (Avacu) han recordat a les persones afectades per la vaga de Ryanair convocada per a aquest divendres i que afectarà 24 vols amb origen o destinació a Espanya, que poden demanar indemnitzacions. 

Segons ha informat l'Avacu, el dret dels viatgers a rebre les corresponents indemnitzacions està cobert pel Reglament 261/2004 del Parlament Europeu i del Consell, que estableix normes comunes sobre compensació i assistència als passatgers aeris en cas de denegació d'embarcament i de cancel·lació o gran retard dels vols.

En tot cas, l'import de la indemnització dependrà del quilometratge del vol contractat i sempre que s'haja informat de la cancel·lació, almenys, amb dues setmanes d'antelació a l'hora prevista de l'enlairament de l'avió, o que s'haja informat de la cancel·lació als usuaris almenys en un període de temps entre dues setmanes i set dies i se'ls haja oferit transport alternatiu que els permeta viatjar amb no més de dues hores d'antelació pel que fa a l'hora d'eixida prevista.

També es poden demanar indemnitzacions si s'ha informat de la cancel·lació als usuaris en un temps inferior a  set dies d'antelació i se'ls ha oferit un vol alternatiu que els permet eixir amb només una hora d'antelació a l'hora prevista inicialment i arribar a la seua destinació final amb menys de dues hores de retard pel que fa a l'hora d'arribada prevista.

Els passatgers poden rebre informació de les condicions i de la compensació, rebre assistència i, cas que siga necessari, allotjament i transport; o bé sol·licitar-ne el reemborsament o un transport alternatiu. Es permet triar entre la devolució del bitllet adquirit en set dies, tindre transport a la destinació final al més aviat possible o en una data diferent i que convinga a l'afectat. 

El primer pas per posar la reclamació és omplir un full de reclamacions o un altre escrit fefaent i lliurar-lo a la companyia Ryanair en les oficines de l'Autoritat Aeroportuària (Aena), o a través d'un organisme de consum. 

A la reclamació s'haurà d'adjuntar còpia dels documents pertinents (bitllets, número de localitzador, tiquets, factures, etc.). Cas que no es reba una resposta satisfactòria a la reclamació, el consumidor podrà reclamar davant l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (Aesa) o, com a últim recurs, s'hi podrà acudir a la via judicial.

Al seu torn, Avacu ha assenyalat que es posa a disposició dels possibles afectats per a assessorar-los en el telèfon 963 52 68 65 o mitjançant el correu electrònic avacu@avacu.es.

També et pot interessar