Els incentius disparen l’ús del transport públic a la Comunitat Valenciana
Els usuaris valoren positivament la gratuïtat i els descomptes, però demanen que en millore la qualitat
El 2023 ha sigut l'any del transport públic. El desembre passat, segons dades de l'INE, a Espanya l’utilitzaren un 12% més de persones que un any abans. La pujada va ser tant dins de les ciutats, amb un 15% més d'usuaris, com en els desplaçaments interurbans, amb un increment de quasi un 10%. En conjunt del 2023, l'augment d'usuaris de transport públic ha sigut de més del 18%.
Això pel que fa a la Comunitat Valenciana perquè, per primera vegada en la història, Ferrocarrils de la Generalitat va superar els cent milions d'usuaris entre el metro i el Tram d'Alacant, fet que suposa un increment d'un 41% respecte del 2022. Una pujada espentada per la gratuïtat per als joves i els descomptes per a la resta d'usuaris.
À Punt ha preguntat a diverses persones usuàries del transport públic, i afirmen que cada mes es nota molt l’impacte de la baixada del preu, sobretot en les famílies en què n'han d’utilitzar més d’un, diu Yaiza, veïna de Burjassot (Horta Nord). A ella, que és estudiant, una targeta gratuïta li obri les portes de tres mitjans de transport al dia: metro, tramvia i després, autobús. Clàudia també és estudiant, i explica que l’agafa cada dia per a anar de València a Montcada. “Els joves el fem servir molt, és la millor manera de moure’s per València”.
A més dels i les estudiants, un altre perfil majoritari que utilitza el transport públic de manera regular són els treballadors i les treballadores que es desplacen per dins de la ciutat. És el cas de Pablo, que agafa el bus per a anar de casa a la faena i afirma estar molt content perquè no ha de dependre de ningú.
També utilitzen molt el transport públic les persones que viuen en localitats perifèriques o pròximes a la capital, com Amparo, que viatja a València des de Carcaixent (Ribera Alta) amb tren cada dia, ja que no té una altra opció per a anar al centre de la ciutat, explica.
Diverses persones amb diferents motius per a utilitzar el transport públic, però amb una reclamació comuna: que siga de millor qualitat, com en altres països. Al ritme que augmenta el nombre d'adeptes al servei públic, s'incrementen les demandes, perquè les millores d'aquests serveis no passen de llarg.