Antonio Montiel: "L'oposició a l'ampliació del port de València és la major mobilització ciutadana en 30 anys"

El portaveu de Ciutat-Port explica a Les notícies del matí els motius de la manifestació contra el projecte que ha convocat aquesta plataforma de 150 associacions

Les instal·lacions del port de València, en una imatge d'arxiu
Les instal·lacions del port de València, en una imatge d'arxiu / @AutPortValencia

L'oposició ciutadana a l'ampliació del port de València hi planta cara aquest divendres amb una una manifestació convocada per la Comissió Ciutat Port (una plataforma d'associacions que integra des de grups veïnals a organitzacions ecologistes) i Joventut pel Clima-Fridays for Future, a més d'una vaga estudiantil.

Un dels portaveus de Ciutat-Port, Antonio Montiel, ha reivindicat la "veu autènticament ciutadana" que hi ha en la base del rebuig al projecte, amb independència del "suport puntual" d'algunes formacions polítiques com Compromís o Podem, formació aquesta última que va liderar en el primer govern del Botànic.

Compara Montiel aquesta oposició ciutadana al port amb les grans mobilitzacions històriques a la ciutat de València que, per exemple, van frenar la urbanització del Saler o van aconseguir transformar en jardí l'antic llit del Túria. "Ciutat-Port és una iniciativa que naix de 150 associacions que ens hi hem posat d'acord", ha recordat Montiel, que situa la protesta com "la mobilització amb més densitat ciutadana en 30 anys".

El portaveu de Ciutat-Port confia que la pressió social i la batalla política i jurídica frenen una infraestructura que entén que està pensada des d'una concepció del progrés antiquada, que obvia les implicacions per a la ciutadania i el canvi climàtic, i per això aposta perquè els pressupostos "s'obliden d'una nova bambolla de formigó" al port. Aquesta especulació és, en opinió de Montiel, l'objectiu que hi ha veritablement al darrere de la controvertida ampliació, la qual, segons, recorda "no només suposa ampliar el port, sinó duplicar autovies i crear noves zones d'activitat logística".

Que se n'obliden d'una nova bambolla de formigó

Montiel fa una esmena a la totalitat del projecte, que creu que cal repensar des del principi, i qüestiona els arguments de l'Autoritat Portuària contra la necessitat d'una nova declaració d'impacte ambiental. Per al portaveu de Ciutat-Port la DIA està caducada des del moment en què la finalitat del dic nord, que es va concebre com una protecció al trànsit interior del port, es va canviar al servei de l'ampliació. Així doncs, aposta per ressituar l'ampliació en altres zones: "pensem que dins del port hi ha molt d'espai que amb un criteri d'eficiència podria assumir la funció sense necessitat d'invertir milions ni amenaçar les platges del sud i l'Albufera", ha explicat.

També qüestiona l'impacte del projecte en l'ocupació. I contra les previsions de 80.000 llocs de treballs nous, Montiel contraposa l'informe dels estibadors del port, que alerten que la mecanització resultant de l'ampliació posarà en risc el treball dels operaris.

També et pot interessar

stats