El 50% dels estudiants d'ESO no és capaç de distingir un titular fals

Un estudi de la Universitat Carlos III de Madrid revela que sis de cada deu estudiants no sap el nom de cap periodista

Un grup d'adolescents consulten els seus telèfons mòbils
Un grup d'adolescents consulten els telèfons mòbils

La meitat dels estudiants d'educació secundària obligatòria (ESO) no és capaç de distingir un titular fals d'un altre de vertader sobre un mateix tema, segons un estudi que ha fet públic aquest dilluns la Universitat Carlos III de Madrid (UC3M).

La coordinadora d'aquest projecte d'investigació, la professora Eva Herrero, sosté que els estudiants entre 11 i 16 anys utilitzen de manera contínua els dispositius mòbils per a informar-se, a través d'internet, però "sense tindre la maduresa suficient".

Per això, aposta per donar-los més recursos i eines perquè sàpien distingir la informació vàlida i tinguen una visió més crítica del que senten, veuen i lligen. "Des de les escoles cal introduir aquesta competència d'una manera transversal en totes les matèries", afig.

Segons aquest estudi, quasi el 60% dels estudiants enquestats va dir que sabia diferenciar entre una notícia vertadera i una falsa, encara que quan se'ls van proposar quatre titulars (dos vertaders i dos falsos), el 50,21 per cent va encertar enfront del 49,79 que va errar.

Una altra dada significativa és que sis de cada deu estudiants no sap el nom de cap periodista, i els que sí que en coneixen algun, citen professionals amb molta presència en xarxes socials, la qual cosa en opinió de la investigadora reflecteix una realitat, i és que "els referents mediàtics dels adolescents no són, excepte comptades excepcions, professionals de la comunicació".

Per als adolescents, l'actualitat se segueix en les xarxes socials i la referència mediàtica són els influenciadors. Segons l'estudi, les xarxes més populars en aquesta franja d'edat són Instagram, amb un 64,4%, i TikTok, amb un 10,4%, seguides de WhatsApp (9%) i YouTube (5%).

Sobre aquest punt, Herrero destaca que va haver-hi enquestats que van esmentar fins a 14 xarxes socials diferents i 31 influenciadors en el seu menú de consum mediàtic habitual. També s'evidencia una bretxa de gènere, ja que es van citar fins a 463 influenciadors diferents, dels que més del 85% són homes.

Quant als continguts, la investigadora indica que la seua visió és "superficial i impulsiva, atés que l'estudi constata que molts els comparteixen "sense fer clic en la notícia", la qual cosa fa més fàcil que s'ho creguen tot per falta de capacitat crítica i de buscar altres fonts.

Aquesta investigació de la Universitat Carlos III de Madrid s'ha realitzat amb el suport d'una beca Leonardo a investigadors i creadors culturals de la Fundació BBVA.

També et pot interessar