El 2024 acaba amb una dona assassinada a la setmana per la parella o exparella a Espanya

Un informe del CGPJ i l'Observatori contra la Violència Domèstica remarca que el 66,7% de les víctimes convivien amb l'agressor en el moment de produir-se el crim

Una marxa contra la violència masclista que al centre de València, en una imatge d'arxiu
Una marxa contra la violència masclista al centre de València, en una imatge d'arxiu / Jorge Gil (Europa Press)

L'assassinat de 48 dones per violència masclista el 2024 és la xifra més baixa a Espanya de víctimes mortals a les mans de les parelles o exparelles des que es hi ha dades. Així i tot, l'any passat una dona va ser assassinada cada setmana (7,6 dies) per violència de gènere. Del total de les víctimes, el 31% havia presentat denúncies prèvies contra els agressors.

A més, el 2024 nou menors van morir a les mans de les parelles o exparelles de les mares, per la qual cosa el nombre de xiquets i xiquetes víctimes de violència vicària des que es tenen registres (2013) ascendeix a 62. L'agressor va ser, en el 85,5% d'estos casos, el pare biològic dels menors.

Estes dades s'inclouen en “l’Informe sobre víctimes mortals de la violència de gènere i domèstica en l'àmbit de la parella o exparella, any 2024”, fet públic este dilluns per l'Observatori contra la Violència Domèstica i de Gènere del Consell General del Poder Judicial. L'estudi posa de manifest un descens del nombre d'assassinats de dones en la segona meitat de la sèrie històrica (2014-2024), millora que coincideix amb la consolidació i perfeccionament dels mecanismes i eines de les diferents administracions contra la violència de gènere. Malgrat estes millores, l'informe adverteix que 48 assassinats constitueixen una xifra intolerable que evidencia la necessitat de continuar mantenint i perfeccionant les polítiques de protecció pública a les víctimes de violència de gènere.

El perfil de la víctima: una mitjana de 44 anys

Les dades objectives obtingudes dels expedients judicials permeten traçar un perfil de les víctimes en funció de l'edat, la nacionalitat i la relació amb l'agressor. Estos tres indicadors són suficients per a mostrar que la violència de gènere és un fenomen caracteritzat per la diversitat, perquè l'impacte arriba a tots els àmbits i orígens.

La mitjana d'edat de les dones assassinades per les parelles o exparelles el 2024 va ser de 44,5 anys: la més jove tenia 15 anys i la de més edat, 76. La meitat tenien entre 26 i 45 anys, una franja d'edat que representa menys de la tercera part de la població de dones majors de quinze anys. El següent grup d'edat amb més nombre de víctimes mortals (20,8%) és el que està comprés entre 46 i 55 anys.

Quasi la meitat de les 48 víctimes mortals del 2024 (el 41,7%), tenien o havien tingut un vincle matrimonial amb l'agressor. Segons les dades dels expedients judicials, consta l'existència d'una relació afectiva en el 70,8% dels casos, mentre que en el 29,2% restant eixa relació ja s'havia extingit. 

Pel que fa a la procedència de les dones, l'any passat va haver-hi el mateix nombre de víctimes mortals espanyoles que d'altres nacionalitats (24). El percentatge de dones estrangeres assassinades el 2024 (50%), procedents de quinze països diferents, és superior tant al que es va registrar el 2023 (44,8%) com a la mitjana històrica, que és del 35,8 %. L'anàlisi de les àrees geogràfiques situa el continent americà en primer lloc, amb el 45 %. El segon és Europa (29,2%) i el tercer, Àfrica (25%).

El domicili, escenari del 76% dels crims

El domicili, comú o d'un dels membres de la parella, és el lloc on es van produir el 76,1% dels crims masclistes del 2024. Esta circumstància es manté constant en la sèrie històrica. El mitjà més utilitzat per a cometre els crims masclistes va ser l'arma blanca, empleada en el 40,9% dels casos, mentre que el 20,5% de les morts van ser causades per arma de foc.

Perfil dels agressors: una mitjana de 49 anys i un 64 % eren espanyols 

El perfil dels agressors es correspon amb el d'un home de més edat que la víctima en el 70,8% dels casos i de nacionalitat espanyola en el 64,6 %. En vora la meitat dels crims, víctima i agressor no compartien nacionalitat. L'edat mitjana va ser de 49 anys: el més jove tenia 17 anys i el de més edat, 86. 

La meitat dels agressors, el 52,1 %, van ser detinguts després de cometre el crim i només el 12,1% es van entregar. Un de cada quatre (25%) es van suïcidar, un percentatge superior al de la sèrie històrica, que se situa en el 22,4% dels casos.

El 2024, un any especialment tràgic, amb nou menors assassinats

L'informe arreplega les dades relatives als assassinats de menors, fills i filles de les víctimes, coneguts com a violència vicària, una forma de criminalitat amb víctimes d'extrema vulnerabilitat a la qual l'Observatori vol donar visibilitat amb la finalitat d'aportar eines de coneixement que puguen servir de suport en l'adopció de decisions pels òrgans judicials.

El 2024, un any especialment tràgic, nou menors —cinc xiquetes i quatre xiquets— van ser assassinats per sis agressors. Estes víctimes eleven a 62 el nombre de menors assassinats des del 2013, any en què es van començar a comptabilitzar. Quatre dels menors assassinats el 2024 convivien en el moment del crim amb l'agressor, un home amb una edat mitjana de 36,8 anys.

També et pot interessar

stats