El 13% dels accidents amb víctimes a la Comunitat Valenciana ocorre en una rotonda

Segons Formaster, les glorietes amb major sinistralitat se situen a l'A-77a al seu pas per Sant Vicent del Raspeig, a la CV-18 al seu pas per Borriana i a la CV-400 al seu pas per l'Horta Sud

Els experts en seguretat viària asseguren que on més errors cometen els conductors és en les rotondes / À Punt NTC

Els experts en seguretat viària asseguren que on més errors cometen els conductors és en les rotondes. El 13% dels accidents amb víctimes a la Comunitat Valenciana succeeix en una glorieta, un punt per damunt de la mitjana nacional. Les rotondes que presenten major sinistralitat se situen, a les comarques del sud, a l'A-77a; a les del nord, a la CV-18; i a les comarques del centre, a la CV-400, segons Formaster, l'Associació Professional d'Empreses Formadores en Seguretat Viària.

Així, l'Associació Professional d'Empreses Formadores en Seguretat Viària (Formaster) adverteix que el 80% dels conductors comet algun error al circular per una glorieta.

L'accident més comú sol ser un impacte front-lateral. El 93,5% dels ferits en la Comunitat és de caràcter lleu. A la Comunitat Valenciana, anualment, es produeixen més de mil accidents amb víctimes en rotondes, amb un total de més de 1.200 persones ferides, la qual cosa suposa l'11,7% del total de víctimes en accident de trànsit.

En l'interior de les redones, les infraccions més comunes són no cedir el pas quan s'entra i eixir des dels carrils interiors i no del que està més a la dreta. La maniobra més perillosa, que és alhora la que causa els accidents més greus, és circular en línia recta, creuant carrils. Pel que fa a l'intermitent, més de la meitat dels conductors no el posen per a indicar que ixen de la redona. 

Quasi quatre (3,95%) morts en un accident de trànsit a les carreteres valencianes ocorre en una glorieta i el 8,4% de les víctimes necessita hospitalització per les greus ferides esdevingudes després del colp.

Respecte d'aquestes dades, Formaster ha advertit que l'accidentabilitat en rotondes a la Comunitat Valenciana és "alarmant" i cal baixar-la incidint, durant els cursos de formació viària, en les causes i els perills que comporten els accidents en glorietes.

Les rotondes que presenten major sinistralitat se situen a les comarques del sud en l'A-77a, a les del nord en la CV-18 i a les comarques centrals en la CV-400
Glorieta A-77a prop de Sant Vicent del Raspeig
Glorieta A-77a prop de Sant Vicent del Raspeig / Google Maps

On es troba la major sinistralitat a les comarques del sud

  • Glorieta a l'A-77a, al seu pas per Sant Vicent del Raspeig, a l'Alacantí: en el seu primer quilòmetre, suma el 5,5% dels accidents en glorietes i acumula més de 30 víctimes.
  • A la CV-70, a la Marina Baixa, prop de Confrides i Abdet: entre els quilòmetres 43 i 49 es produeixen el 4,7% dels accidents amb víctimes en rotondes i acumula 22 ferits.
  • L'EL-20 a Elx, amb 4,6% dels accidents i 24 víctimes, mentre que les glorietes amb morts estan a la CV-920, en el quilòmetre 5,5 i en l'N-332, al quilòmetre 57,5.
CV-18 al pas per Borriana
CV-18 al pas per Borriana / Google Maps

On es troba la major sinistralitat a les comarques del nord

  • CV-18, al seu pas per Borriana, entre el quilòmetre 2 i el 10, on es produeixen l'11% dels accidents en glorietes, amb el 12% de les víctimes.
  • A l'N-340, en el quilòmetre 969, al seu pas per Vila-real, on se situa una glorieta que genera el 8% dels accidents i el 9% de les víctimes.
  • A la CV-149, en el quilòmetre 5,5 prop de Benicàssim, amb el 5% dels accidents en interseccions circulars.
A les comarques del centre, la carretera amb rotondes més letal és la CV-300, al quilòmetre 8.

On es troba la major sinistralitat a les comarques centrals

  • CV-400, al seu pas per l'Horta Sud, als seus 4 primers quilòmetres, suma el 3% dels accidents.
  • A la CV-32 que circumda Massalfassar, Massamagrell i Museros, a l'Horta Nord, amb el 2,1% dels accidents, i principalment a la rotonda situada en el quilòmetre 4.
  • La carretera amb rotondes més letal és la CV-300, al quilòmetre 8.
Rotonda CV-400 al pas per Benetússer
Rotonda CV-400 al pas per Benetússer / Google Maps

Erros més comuns

  • Posicionament incorrecte als carrils de la rotonda.
  • No cedir el pas en la seua incorporació a la glorieta.
  • El 75% desconeix l'ús que té cadascun dels carrils
  • El 68% condueix per un carril inadequat i perjudica la fluïdesa del trànsit.
  • Quan la intersecció té dos carrils, el 65% dels vehicles no es posiciona en el carril adequat.
  • El 45% dels conductors usa el carril interior i ix de la glorieta des d'aquest, una de les maniobres més perilloses.
  • El 15% dels conductors circula recte en una rotonda creuant carrils. Una altra maniobra molt perillosa que implica la majoria dels accidents greus i que comporta més morts.
  • El 60% dels conductors usa l'intermitent malament en una rotonda. Més de la meitat ni tan sols l'usen per a indicar que eixiran de la mateixa i el 30% d'ells solen posar l'intermitent a l'esquerra per a avisar que continuen circulant per ella.

Recomanacions de Formaster

  • Conéixer la correcta conducció en interseccions giratòries.
  • Quan un conductor s'acosta a una rotonda, cal reduir la velocitat i recordar que la preferència sempre la tenen els vehicles que estan dins d'ella i que l'entrada a la glorieta ha de realitzar-se sempre pel carril de la dreta.
  • Mai s'ha de realitzar l'eixida de la glorieta des del carril interior i sempre ha de situar-se amb antelació suficient al carril dret o exterior per a eixir.
  • L'únic intermitent obligatori és el dret per a indicar la intenció d'eixir de la glorieta.
  • En el cas de circular pel carril dret en una glorieta i veure que un vehicle vol incorporar-s'hi, no és obligatori desplaçar-se al carril esquerre, encara que, en la mesura que siga possible, s'hi ha de facilitar la incorporació d'altres vehicles.
  • Els vehicles pesants i autobusos necessiten més espai per a maniobrar i eixir o entrar en aquestes interseccions giratòries, per la qual cosa "no és recomanable entrar, eixir o circular en paral·lel amb ells".

També et pot interessar

stats