Tècnics en la comissió dana i compareixences dels consellers de Pérez Llorca: les cites a les Corts per a la pròxima setmana
Els dies 17, 18 i 19 la cambra acollirà l'últim ple de l'any, però no hi haurà sessió de control
La nova etapa de Juanfran Pérez Llorca al capdavant del Consell es trasllada a les Corts. La setmana que ve se celebrarà l'últim ple ordinari de l'any a la cambra, sense sessió de control al govern, però amb la compareixença de tots els consellers del nou gabinet, que hauran d'exposar les línies principals de treball després de la investidura de Pérez Llorca. No s'espera, però, que ell intervinga en el debat.
Segons l'orde del dia acordada este dimecres en la Junta de Síndics, seran tres jornades plenàries molt intenses, previstes els dies 17, 18 i 19. Entre els assumptes que s'abordaran destaca la reforma del reglament de la cambra autonòmica, impulsada pel PP i Vox, que es tramitarà per lectura única. També la renovació de dos organismes consultius de la Generalitat, el Consell de Transparència i del Consell Rector de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària, ha detallat el portaveu de Vox, José María Llanos, en roda de premsa.
Abans, dilluns, es reprendrà una nova sessió de la comissió d'investigació de la dana, amb sis experts més citats. Serà la quarta jornada de treball dedicada a compareixences, després de les dos primeres amb tècnics i la tercera per a la intervenció de Carlos Mazón, que encara era president de la Generalitat en funcions. Esta vegada s'ha citat més especialistes, que hauran d'aportar la seua visió i coneixement entorn de la tragèdia, entre d'altres, enginyers, un catedràtic o un arquitecte.
L'oposició d'esquerres, exercida pel PSPV i Compromís, critiquen que encara no s'haja citat les víctimes, que continuen a l'espera d'una data per a poder parlar a les Corts, com sí que han fet ja al Parlament Europeu o el Congrés. "Parlen molt de les víctimes, però amb el nou president les víctimes continuen sense vindre-hi", ha criticat el síndic de Compromís, Joan Baldoví, qui també ha retret el fet que l'organisme d'investigació autonòmic es reunix "de mes en mes" mentre que la del Congrés ho fa totes les setmanes. Des del PSPV, el portaveu, José Muñoz, ha anunciat que registraran un escrit a les Corts perquè es done prioritat a les víctimes i les convoquen perquè compareguen la setmana vinent.
Des del PP consideren que el respecte a les víctimes no es demostra convocant-les abans o després. El síndic, Nando Pastor, ha defés que el criteri "lògic" de la mesa de la comissió d'investigació va ser citar primer els tècnics per a "aclarir el que va passar" i, mentrestant, s'ha convidat les dèsset associacions d'afectats registrades en la Conselleria de Justícia perquè puguen comparéixer-hi si ho desitgen. Pastor ha defés que "el respecte i la comprensió" amb les víctimes no és "ni major ni menor" perquè vagen a la comissió "el dia 15 o un altre dia". "El que importa és la voluntat de diàleg", ha remarcat.
Supressió de la comissió LGTBI
El ple de les Corts aprovarà la setmana vinent la reforma del reglament presentada pel PP i Vox que elimina diverses comissions, entre elles la de Polítiques d'Igualtat de Gènere i del Col·lectiu LGTBI, per a reorganitzar eixes matèries en altres comissions, i també suprimix el llenguatge inclusiu. Els populars afirmen que les matèries s'integraran en unes altres comissions ja constituïdes.
La modificació es tramitarà pel procediment de lectura única, de manera que arriba directament al ple sense haver passat per la comissió de Reglament —on el PP acaba de nomenar com a portaveu a l'expresident Carlos Mazón— i que els grups no poden presentar esmenes al text. Es votarà el 17 de desembre de matí, segons l'orde del dia fixat.
Serà el primer ple després de la investidura amb Mazón com a diputat. L'oposició demana la seua expulsió del grup parlamentari popular, mentre que des de Vox no volen un linxament. "L'esquerra està acostumada històricament a executar persones a les places públiques. Nosaltres no passarem per ahí", ha advertit Llanos.