Quines són les inversions previstes a la Comunitat Valenciana el 2023?

El ferrocarril torna a ser la infraestructura que lidera les inversions, encara que enguany els fons destinats a les línies convencionals superen els de l'alta velocitat

Les vies de rodalies València-Castelló amb el tercer raïl que permet el pas de l'AVE
Les vies de rodalies València-Castelló, en arxiu / À Punt NTC

Les primeres pinzellades dels pressupostos generals de l'Estat dibuixen un marc general i també comencen a oferir detalls del destí final de les inversions. La mirada global diu que la Comunitat Valenciana rebrà 1.269,46 milions d'euros, 61 milions més dels previstos per a enguany. Aquesta dada suposa el 9,4% de totes les inversions que rebran les comunitats autònomes l'any que ve. Almenys, aquesta és la intenció sobre el paper. La lletra menuda diu que entre les diferents inversions, les Rodalies registren un fort increment pressupostari.

Transports: La inversió per a carreteres, ADIF, Renfe, Ports de l'Estat i Autoritats Portuàries aconsegueix 1.059,11 milions d'euros, una xifra superior a la del passat any impulsada per l'alça en la inversió en Rodalies, que passa de 183,9 milions a 327,76 milions d'euros (vora 144 milions més). D'aquest total, es preveuen 4,04 milions per a la província d'Alacant i 323,3 milions per a València.

  • El ferrocarril torna a ser la infraestructura que lidera les inversions, encara que enguany el convencional supera l'alta velocitat: Adif tindrà un pressupost a la Comunitat Valenciana de 457,37 milions (dels quals 327,76 aniran a les mencionades inversions en Rodalies) i Adif tindrà 178,17 milions davant dels 313 milions de l'exercici actual. Renfe, per la seua part, suma dos milions més: de 53 milions a 55,15 milions.
  • AVE. La línia d'Alta Velocitat que uneix la Comunitat Valenciana amb Madrid comptarà amb 1,41 milions per a projectes a la província d'Alacant i 25,9 milions a la de València. La línia Vandellòs-València rebrà 76,98 milions: 57,48 a Castelló i 19,5 milions a València. La nova plataforma entre Castelló i València tindrà 1,5 milions.
  • La direcció general de carreteres tindrà un pressupost de 214,87 milions, quasi 20 milions menys que el 2021 (232,56). I del total, 105,39 milions es destinen a creació d'infraestructura i 96,71, a conservació i explotació.
  • Noves infraestructures: es destinaran 10 milions a la variant de la Safor; 31,27 milions per a l'enllaç de l'aeroport de València amb la V-30; 30,4 per a projectes de millora del bypass; 500.000 euros per a la millora de l'accés al campus de Sant Vicent de la UA des de la A-70; altres 500.000 per al nou pont sobre el Túria a Mislata i altre mig milió per a la duplicació de la variant de Torrevella.
  • Ports. Ports de l'Estat i les Autoritats Portuàries rebrà 153,55 milions, quasi 30 milions més que en els últims pressupostos (123,9). L'Autoritat Portuària de València (que gestiona els ports de València, Sagunt i Gandia) rebrà 118.571 milions; la de Castelló, 29,59 milions i la d'Alacant, 5,38 milions. I pel que respecta a la societat València Plataforma Intermodal i Logística, que gestiona la Zona d'Activitats Logístiques de València, tindrà 15.004.000 euros davant dels 4.000 dels comptes anteriors.

Infraestructures culturals.

  • El projecte de pressupostos reserva una partida d'1,5 milions d'euros per al Palau de les Arts de València, una quantitat menor als 2,5 milions que va comprometre el ministre de Cultura i Esport, Miquel Iceta, el mes de desembre en una reunió amb el president de la Generalitat, Ximo Puig.
  • L'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) té consignats per a despeses de funcionament 400.000 euros, la mateixa quantitat que el present exercici.
  • El govern, igualment, reserva una partida de 50.000 euros a la millora de l'entorn i accessos al Museu de Belles Arts de València, de titularitat estatal. La dotació total del projecte s'estima en 2.950.000 euros, amb una projecció d'inversió de dos milions per a 2024 i 900.000 euros per al 2025. El projecte d'instal·lació museogràfica, valorat en 2,8 milions, es queda amb 50.000 euros per al 2023 i relega el gruix de 2,7 milions al 2024.
  • La climatització i ampliació del Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries González Martí de València (de titularitat i gestió estatal) contempla de nou una partida de 100.000 euros per al 2023; de 400.000 el 2024, de 400.000 el 2025 i dos milions per al 2026.
  • La nova seu de l'Arxiu Històric Provincial de Castelló es dota en 2023 amb 2,5 milions deixant 500.000 euros per a les projeccions de l'any 2024.
  • A Alacant, la construcció de la nova seu de la Biblioteca Pública de l'Estat, amb un cost total de 10,9 milions, es queda amb 100.000 euros el 2023, i per a l'ampliació de la de València, la xifra és de 55.000 euros.
  • En el capítol de restauració de patrimoni, hi ha 100.000 euros previstos per al Pati de les Sitges de Burjassot i 836.920 per a les Escoles Pies de València.

Per contra, el projecte del túnel passant de València posterga les inversions. Si en els comptes del 2022 hi havia previstos tres milions el 2023; 10 el 2024 i 30 el 2025; en les del 2023 s'esperen 1,5 milions per a l'any vinent, tres per al 2024, quatre per al 2025 i 4,7 per al 2026.

També et pot interessar