La plantilla de l'112 va reportar problemes tècnics 15 dies abans de la dana que encara no s'han resolt
Compromís traslladarà les queixes dels treballadors a la jutgessa que investiga responsabilitats penals per la barrancada
El sistema de comunicació de l'112 donava problemes dos setmanes abans de la dana, arran d'una actualització. Incidències que la plantilla va reportar als superiors i que encara no s'han resolt. Ho han denunciat els mateixos treballadors en una carta remesa a Compromís, en què també donen compte de la precarietat de la situació en què exerceixen el seu treball, a través de la subcontracta Ilunion.
La carta informa de "greus problemes en el sistema d'àudio de les telefonades [CoordCom] sobretot en dies amb molta càrrega de treball", com la barrancada del 29 d'octubre o l'apagada del 28 d'abril. "No podíem sentir la persona que telefonava, no hi havia possibilitat de tornar a cridar per a saber quina emergència hi havia, telefonades que nosaltres sentíem però ells a nosaltres no, àudio baix i de mala qualitat que dificultava molt entendre l'emergència que s'estava donant", expliquen.
Cal recordar que molts afectats van denunciar la impossibilitat de contactar amb l'112 durant l'emergència. En el curs de la seua declaració judicial com a imputat, l'exsecretari autonòmic Emilio Argüeso, va confirmar que la xarxa telefònica va caure per l'allau d'avisos el 29 d'octubre.
Les treballadores i treballadors del centre d'emergències reporten, a més, errades en el mapa de geolocalització, que deixà sense posicionar algunes emergències i va impedir informar les agències d'emergència. O el fet que el sistema detectara com fallides algunes telefonades, impossibilitant que es retornara per a atendre l'avís.
També adverteixen que el xat que tenen per a avisar les agències d'emergència retalla, arribat un moment, dos o tres paraules, sense possibilitat de corregir-lo una vegada enviat, amb el risc de confusió i el temps que es perd en tornar a fer-ho de nou.
Un miler d'avisos per operador el 29 d'octubre
Un temps vital, que cal situar en el context d'un centre sotmés a una pressió extrema. Amb una plantilla de 128 operadors a torns, dels quals vint, el 16%, estan de baixa per ansietat o depressió. També se l'han demanada tres dels 29 coordinadors que prioritzen les emergències.
En un dia normal atenen entre 130 i 180 telefonades per cap, que a l'estiu poden ser unes 300. El dia de la dana, els vint operadors que hi havia en van rebre vora 20.000. Un miler d'avisos per cap. Alguns, de vida o mort.
Els atén una plantilla, denuncien, regida pel conveni de telemàrqueting, amb una vintena de treballadors temporals, i poques possibilitats de contractació fixa, que en alguns casos contempla jornades de 24 hores a la setmana que, fins i tot amb guàrdies i festius, difícilment aplega als 1.200 euros. Asseguren que pensen abandonar el servei, un organisme que té una reposició complicada, perquè exigeix perfils molt concrets i una formació específica.
Mazón: "No sé si una carta a Compromís és la forma de resoldre els poblemes"
En declaracions a la premsa, el síndic Joan Baldoví ha qualificat de "gravíssimes" les denúncies i ha anticipat que les posarà en coneixement del jutjat d'instrucció 3 de Catarroja, que investiga responsabilitats penals per la dana. "Desconec si la manera de solucionar els problemes és enviar una carta a Compromís", ha apuntat al president Carlos Mazón després de ser preguntat per estes queixes que atribueix a "un grup" de treballadors.
Baldoví interpreta que els han informat ells perquè l'empresa no els feia cas. Ha demanat al cap del Consell que "deixe de descarregar les seues responsabilitats en altres" "s'ocupe del seu treball" i "no intente culpabilitzar-los". Recorda el síndic que la Generalitat els ha negat en dos ocasions el permís per a visitar la plantilla en les instal·lacions de l'Eliana (Camp de Túria).
Preguntat pels nous actes de la jutgessa de la dana, que qualifiquen "d'absurdes" les explicacions de l'exconsellera Salomé Pradas i els imputen una "grollera negligència", Mazón ha insistit a afirmar que "sota cap concepte" es va esperar al seu consentiment perquè s'enviara el missatge d'alerta a la població. En un acte posterior a Benidorm, en que Mazón ha homenatjat el constructor local Enrique Ballester, els regidors socialistes del consistori de la Marina han exhibit cartells demanant-li la dimissió.
Bernabé denuncia la "incapacitat absoluta" del Consell en emergències
Per la seua banda, la delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, veu en la denúncia de la plantilla de l'112 una mostra de la "incapacitat absoluta" de la Generalitat en matèria d'emergències. "Sis mesos després de la dana continuen perpetuant-se els problemes, les fallades i la mala gestió" un problema que ha relacionat amb la situació de Mazón, "que té segrestada la Generalitat" i accepta polítiques negacionistes del canvi climàtic imposades per Vox.
Bernabé ha recordat que ni PP ni Vox van voler secundar al setembre una proposta del PSPV a les Corts per a reforçar l'112 i la seua plantilla, en previsió de la temporada de pluges i "situacions climatològiques adverses" de la tardor.