Planas sobre el Tajo-Segura: “L’aigua serà més barata que en altres punts d’Espanya i Europa i rendible per a l’explotació agrària”
El ministre descarta noves mesures per a controlar el preu dels aliments perquè confia en l'eficàcia de les que ja estan en vigor
El ministre d’Agricultura, Luis Planas, ha justificat aquest divendres des de Castelló, una vegada més, la retallada que ha aprovat el govern espanyol respecte al cabal del transvasament Tajo-Segura i ha garantit que els recursos complementaris, com ara l’aigua dessalinitzada o la regenerada, continuaran fent viable l’explotació agrícola des del punt de vista econòmic.
En una entrevista en Les notícies del matí, Planas ha admés que, amb el nou pla de conca, l’aigua per a la irrigació, que obligarà a recórrer a la dessalinització i la reutilització, tindrà “un preu més elevat” que l'emprada fins ara i que era transvasada. Tot i això, ha admés que l’import que pagaran els llauradors per l’aigua de rec “serà més barata que en uns altres punts d’Espanya i Europa i farà rendible l’explotació agrària”.
En aquest sentit, el ministre d’Agricultura ha recordat que, en el context de reducció de les pluges que experimenta Espanya des del 80 i l’obligació legal que té el govern espanyol de calcular un volum ecològic de cada conca hídrica, era necessari ajustar el cabal que arribarà finalment al Baix Segura.
Davant aquesta situació i els possibles increments del preu de l’aigua per als llauradors, Luis Planas ha llançat un missatge tranquil·litzador al sector agrari, al qual ha recordat que les ajudes de la Generalitat i el nou cabal establit, tenen garantits els recursos hídrics per als seus cultius.
Davant la possibilitat que la retallada del cabal es judicialitze, per la presentació de recursos davant el Tribunal Suprem per part del govern murcià i el valencià, el ministre ha afirmat que respecta tots els punts de vista respecte al transvasament, encara que ha destacat no admetre “la manipulació política” que vol fer el PP. Des del seu punt de vista, aquesta formació busca “l’enfrontament amb el tema de l’aigua”.
Una PAC "millor que l'anterior"
D’altra banda, i pel que fa a la PAC, la política agrària comuna, acordada i de la qual discrepen els llauradors valencians, Luis Planas ha argumentat que l’actual “és millor que l’anterior” per als interessos dels llauradors valencians. “S’integra l’agricultura a temps parcial de la Comunitat Valenciana, no hi ha límit pressupostari per a les organitzacions de productors, hi ha un suport específic per a l’olivar...”, detallava el ministre en Les notícies del matí.
Per això, veu una “crítica injustificada” dels llauradors valencians. El ministre ha insistit que la PAC actual “ha quedat millor que la precedent”.
La reducció de l'IVA serà "eficaç"
Quant a la reducció del preu dels aliments, Planas ha descartat que el govern adopte noves mesures i s’ha mostrat convençut de l’eficàcia de la reducció de l’IVA aprovada al desembre.
“En el govern ja vam analitzar les mesures des del punt de vista legal i econòmic i estem convençuts que les mesures [implantades des de l’1 de gener] seran eficaces”, exposava durant l’entrevista, alhora que convidava a esperar a les dades econòmiques de gener per a comprovar-ne l'eficàcia.
Més llegit
-
Desmantellen una trama piramidal que operava des de Silla i va estafar més d’un milió d’euros a través d’un club fals d’inversors
-
L'Audiència Nacional imputa l'exparella d'Ábalos, Jessica Rodríguez, en el cas Koldo
-
Recupera l'anell de boda de sa mare després de reconéixer-lo en una notícia d'À Punt
-
Un home mor a l'interior d'un cotxe als voltants de la factoria PowerCo a Sagunt
-
Quatre operaris que havien fet uns treballs de soldadura, detinguts per imprudència greu després de l'incendi d'uns baixos a València
-
Doble crim masclista al Fenollar: un home mata la dona i una de les filles i ferix l'altra
Més vist
Més escoltat
-
03.07.2026 | L'hora de la cultura | Maria Guillem i Antoni Ariño
-
03.07.2026 | 90 minuts
-
03.07.2026 | Terra de bous
-
02.07.2026 | Les notícies del migdia
-
02.07.2026 | VersedIA: la IA que transforma records en llibres
-
03.07.2026 | 'Alcoi, Art i Indústria': una mostra que explora la relació entre la creació contemporània i el patrimoni industrial.