El govern autoritza l'alliberament definitiu del peatge de l'AP-7 circumval·lació d'Alacant
L’alcalde d’Alacant, Luis Barcala, celebra la mesura per ser "una constant reivindicació"
El Consell de Ministres ha autoritzat este dimarts l'alliberament definitiu del peatge de l'AP-7 circumval·lació d'Alacant, després de comprovar “l'efectivitat" del període de prova de gratuïtat de la via establit el juliol de 2024.
D'esta manera, l'autopista es configura “amb caràcter permanent” com una alternativa lliure per a descongestionar el trànsit de l'autovia A-70, especialment el de llarg recorregut, segons ha subratllat el Ministeri de Transports en un comunicat.
Així, este tram de l'AP-7 passa d'estar a càrrec de la Societat Estatal d'Infraestructures del Transport Terrestre (Seitt) a ser una via lliure de peatge gestionada per la Direcció General de Carreteres (DGC) del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible.
Mentrestant, durant un període transitori, Seitt continuarà responsabilitzant-se'n de l'explotació i conservació mentre la DGC realitza les actuacions preparatòries per a poder assumir-ne la gestió i conservació.
El Ministeri de Transports ha apuntat que els usuaris de l'AP-7 circumval·lació d'Alacant “gaudien fins ara” d'una bonificació del cent per cent en tots els seus recorreguts, en virtut d'una prova pilot iniciada el juliol de 2024 per a comprovar si el seu ús resultaria segur, còmode i eficaç com a alternativa a l'autovia A-70, que estava a la vora de la seua capacitat màxima.
La mesura, prevista inicialment per a quatre mesos, s’ha prorrogat en dues ocasions, l'octubre de 2024 i el febrer de 2025, i tenia vigència fins al 15 de febrer de 2026. Però, a la vista dels “bons resultats socioeconòmics i ambientals” obtinguts en la prova pilot, “confirmats per les anàlisis de trànsit i la significativa reducció d'emissions contaminants en l'A-70”, el govern ha optat per l'alliberament definitiu del peatge.
D'altra banda, el Consell de Ministres també ha aprovat la modificació de l'acord del 3 de desembre de 2024 que determinava les tarifes a cobrar per Seitt a les seues autopistes per al període 2025-2032.
Esta modificació, a més d'abordar la gratuïtat indefinida de l'AP-7, millora l'habilitació del ministeri per a establir bonificacions temporals de peatge en les autopistes, cosa que permet que estes bonificacions puguen ser finançades per unes altres administracions o entitats, segons afirma en el mateix comunicat.
Barcala celebra l'alliberament per ser "una constant reivindicació"
L'alcalde d'Alacant, Luis Barcala, ha celebrat l'alliberament definitiu del peatge perquè es tracta d'una “constant reivindicació i exigència” de l'Ajuntament per a descongestionar el trànsit en l'A-70, que circumda tot el terme municipal, i especialment per a facilitar els desplaçaments de llarg recorregut i vehicles pesants a l'altura del terme municipal.
"Des de fa anys reclamem la supressió definitiva del peatge de l'AP-7 perquè la primera circumval·lació d'Alacant, l'A-70, acumula fluxos de trànsit molt intensos, que estaven arribant a la seua capacitat màxima i afectant de ple també les vies de connexió amb la trama urbana de la ciutat", ha destacat el primer edil en un comunicat.
A més, ha recalcat que el període de proves d'esta gratuïtat "ha ratificat la necessitat d'esta mesura per a beneficiar la fluïdesa del trànsit a Alacant i contribuir a la conservació del medi ambient".
D'altra banda, Barcala ha destacat "la bona sintonia" de l'Ajuntament amb el departament que dirigeix el ministre Óscar Puente "per a continuar treballant en altres projectes clau de millora de la mobilitat a Alacant, que passen pels avanços de la variant de Torrellano, que permetrà la connexió ferroviària amb l'aeroport Miguel Hernández, l'enllaç del corredor mediterrani amb el port i la necessària millora de la rodalia amb Múrcia".