Espanya, Alemanya, Itàlia, Àustria i Portugal demanen a la Comissió Europea un impost a les energètiques per la guerra de l'Iran
Demanen explorar un instrument de solidaritat temporal perquè "les empreses energètiques contribuïsquen amb els beneficis extraordinaris obtinguts durant la guerra"
Els ministres d'Economia d'Espanya, Alemanya, Itàlia, Portugal i Àustria han sol·licitat per carta a la Unió Europea la posada en marxa d'un impost sobre els beneficis extraordinaris de les empreses energètiques, en resposta a l'augment del preu dels combustibles a causa de la guerra de l'Iran, segons ha avançat el vicepresident del govern espanyol i ministre d'Economia, Comerç i Empresa, Carlos Cuerpo.
En la carta, datada el 3 d'abril, els ministres dels cinc països asseguren que la guerra ha suposat una "significant càrrega" per a l'economia europea i els ciutadans europeus i que, per tant, és important assegurar que esta càrrega siga distribuïda de manera justa. "Els ministres Markus Marterbauer, Joaquim Miranda Sarmento, Lars Klingbeil, Giancarlo Giorgetti i jo demanem a la Comissió Europea explorar un instrument de solidaritat temporal perquè les empreses energètiques contribuïsquen amb els beneficis extraordinaris obtinguts durant la guerra i alleugerisquen la càrrega sobre els consumidors i contribuents", ha publicat el ministre Cuerpo a través de X este dissabte.
Els responsables d'Economia dels cinc països busquen mitigar l'impacte econòmic de l'encariment dels preus del petroli. A més, insistixen que el seu objectiu és que el cost de la crisi energètica no recaiga exclusivament en els consumidors. "En la reunió de l'Eurogrup del 27 de març del 2026 vam defensar i donem suport a mesures per a gravar els beneficis extraordinaris de les empreses energètiques. Un instrument similar ja es va introduir en el 2022 mitjançant una contribució solidària temporal establida pel Reglament (UE) 2022/1854, de 6 d'octubre de 2022, relatiu a una intervenció d'emergència per a abordar els alts preus de l'energia", exposa la carta que signen els mandataris d'Economia d'Alemanya, Itàlia, Àustria, Portugal i Espanya.
Davant de l'actual context de volatilitat del mercat i les restriccions fiscals, els cinc ministres manifesten que la Comissió Europea "hauria de desenvolupar amb rapidesa un instrument de contribució similar a escala de la UE, amb una sòlida base jurídica (i sense perjuí de tots els altres esforços i mesures adoptats pels estats membres per a abordar els alts preus de l'energia)".
En el text els ministres subratllen la necessitat d'enviar un missatge d'unitat política enfront de les conseqüències de la guerra. De fet, assenyalen que una solució europea d'este tipus serviria de senyal per als ciutadans d'"els nostres estats membres i per a l'economia en general, demostrant unitat i capacitat d'actuació" dins de la Unió Europea.
Finalment, en la carta indiquen que en la Comissió Europea abordaran esta mesura amb el màxim de celeritat possible.