El corredor cantàbric-mediterrani es vota a Brussel·les

Aquest dijous es farà públic si aquest tram estratègic per a l'economia valenciana formarà part de la xarxa transeuropea de transports.

D'esquerra a dreta, el president d'Aragó, Javier Lambán, el ministre de Foment, José Luis Ábalos, i el president del govern valencià, Ximo Puig
D'esquerra a dreta, el president d'Aragó, Javier Lambán, el ministre de Foment, José Luis Ábalos, i el president del govern valencià, Ximo Puig / GVA

La Comissió de Transports de la Unió Europea decideix, aquest dijous, la incorporació del corredor cantàbric-mediterrani en la xarxa transeuropea de transports. Després de la votació dels eurodiputats, es farà públic si aquest tram formarà part del pla per al sexenni 2021-2027, dotat amb 30.600 milions d'euros.

La connexió ferroviària entre el Cantàbric i el Mediterrani estava ja en la Xarxa Transeuropea de Transport, però va desparéixer del mapa durant el govern de Mariano Rajoy. Revertir aquesta decisió és l'objectiu del treball que han desplegat els últims mesos representants de la Comunitat Valenciana, Aragó, el Ministeri de Foment i diversos agents econòmics i socials. 

L'eurodiputada del PSPV, Inmaculada Rodríguez Piñero, que ha participat en aquests treballs, ha explicat en Les notícies del matí la importància de les connexions Sagunt-Saragossa i València-Madrid per a l'economia valenciana. "Quan els inversors decideixen on instal·lar les seues empreses el primer que miren són les comunicacions, i la unió amb Europa és un tema estratègic", assenyala. 

En la primera votació, aquest tram va quedar fora i només es contemplava l'eix atlàntic. Per això, valencians i aragonesos van presentar esmenes expressant la necessitat del ramal cantàbric per a connectar la Comunitat Valenciana amb Aragó.

Optimisme en la delegació valenciana i aragonesa

Segons l'eurodiputada, tot sembla que en la sessió parlamentària s'aprovarà el retorn de l'eix ferroviari Mediterrani-Cantàbric, per la unitat reivindicativa que hi ha hagut a l'hora de demanar la reconsideració d'aquest projecte, que a més suma el suport dels grups majoritaris en el Parlament Europeu. 

Aquest dijous es votarà en la comissió de Transport, posteriorment anirà al ple de desembre, i després haurà de ser consensuat amb el Consell Europeu i la Comissió Europea. Però, com apunta Inmaculada Piñero, la comissària de Transport ja ha mostrat el seu suport, i "això ens fa pensar" que tot anirà avant. Després faltaria que la connexió ferroviària s'incloguera en els pressupostos generals de l'Estat i, en aquest sentit, l'eurodiputada socialista ha dit que el ministre de Foment, José Luis Ábalos, ja s'ha compromés a donar-li prioritat, a invertir en aquesta infraestructura i a accelerar-ne les obres.

Amb la intenció d'invertir la primera votació, el president de la Generalitat, Ximo Puig, es va desplaçar aquest dilluns a Brussel·les per a participar en la jornada “Connectant Europa 2021-2027”. Acompanyat pel president d'Aragó, Javier Lambán, i representants empresarials i sindicals, es va reunir amb la comissària de Transports, Violeta Bulc, per a presentar i debatre la incorporació del traçat Saragossa-Terol-Sagunt en la xarxa transeuropea.

“És una anomalia que en aquesta xarxa no estiguera inclòs el tram València-Saragossa, i tenim totes les condicions per a exigir que figure quan s'aprove al Parlament Europeu”, va manifestar el president.

També et pot interessar

stats