Més coordinació entre administracions o crear un grup d'emergències, principals propostes de la comissió de la dana de la Diputació

Un mapa de solars per a acumular residus, xarrades perquè la població sàpia com actuar i una llista d’elements culturals de valor són altres de les qüestions que s'han plantejat

Un dels carrers de Paiporta, un dels municipis més devastat per la DANA
Un dels carrers de Paiporta, un dels municipis més devastat per la dana, en els dies posteriors a la tragèdia / Rober Solsona (Europa Press)

Des de xarrades per a ensenyar la població a reaccionar davant de catàstrofes naturals fins a un mapa amb parcel·les on podrien acumular-se les restes i els vehicles llançats a perdre, i un sistema de comunicacions alternatiu al telèfon i a internet per a poder comunicar-se en cas d’emergència. Són algunes de les propostes que han eixit de la comissió d’estudi de la dana, creada al si de la Diputació de València, que ha sigut la primera de les comissions institucionals que ha conclòs les sessions.

Després de nou sessions, on s’han sentit els tècnics de l’ens provincial i d’empreses col·laborades, amb les lliçons apreses en la dana, els compareixents han aportat una sèrie de propostes pensades per a millorar la resposta a futures catàstrofes naturals. Les que prosperen s’inclouran en el pla de bones pràctiques que aplicarà la Diputació en cas de desastres naturals d’extrema gravetat.

Després que desfilaren per la comissió tècnics de nou departaments de la Diputació de València, un dels missatges més repetits ha sigut el de la millora de la coordinació entre les administracions. És el cas de l’àrea d’Aigua, Residus Sòlids Urbans i Empreses Públiques, un dels que més ha treballat durant la dana, ja que s’ha fet càrrec de la neteja de garatges i soterranis, així com de la retirada de tones de residus.

Després d’este treball ingent, la conclusió és clara: “És necessari millorar de manera general la coordinació entre els municipis i la Diputació de València en la gestió d’emergències”, arreplega l’informe final de la comissió. En la mateixa línia es pronuncia l’àrea d’Assistència Tècnica a Municipis: “És necessari millorar la coordinació entre administracions”, consta en el document final.

Per això, en el primer cas s’aposta, a més de per crear un grup especialitzat en emergències dins de la Diputació integrat per representants de departaments clau, també per altres, com la creació d’un mapa on consten les parcel·les que, per exemple en cas de riuada, puguen emprar-se per a dipositar “fang, residus sòlids urbans, vehicles i altres restes procedents d’inundacions o catàstrofes”. La mateixa proposta de crear un mapa fan en matèria d’edificis, siguen públics o privats, amb soterranis o espais inundables “susceptibles de patir inundacions”.

En la línia dels edificis municipals, també s’advoca per nombroses iniciatives concretes, com ara instal·lar vàlvules antiretorn en els desaigües o reubicar sistemes de calderes o bombes per damunt dels nivells d’inundació.

Accions pedagògiques per a la ciutadania

Pel que fa a les accions adreçades a la ciutadania, en la comissió de la Diputació de València, amb la intenció de millorar la capacitat de gestió de grans catàstrofes, s’ha suggerit organitzar “tallers, xarrades i exposicions públiques periòdiques dels plans d’emergència municipals”, de manera que la població adopte bones pràctiques a l’hora de reaccionar davant de fets extrems.

En la mateixa línia, pel que fa als avisos a la ciutadana, en esta comissió també s’ha proposat posar en marxa un servici d’avisos per SMS, ràdio municipal o panells informatius a la via pública per a fer arribar els missatges a la ciutadania. Són iniciatives que podrien finançar-se a través de subvencions de l’ens provincial.

Al llarg de les nou sessions de la comissió, també s’ha parlat d’aspectes per a preservar els elements patrimonials que es conserven en els municipis. Així, s’ha suggerit crear un inventari de béns culturals, on conste la localització (en museus, esglésies o edificis públics, per exemple) per a poder gestionar una ràpida evacuació en cas que puge el nivell d’una riuada.

Per a millorar les comunicacions viàries, s’aposta, per exemple, per impulsar un protocol d’emergència que regule els drets i les obligacions dels treballadors necessaris per a desenvolupar el Pla Sectorial de Carreteres.

En matèria de medi ambient, apostar per retirar les canyes per a evitar que obstruïsquen el pas de l’aigua i “prestar atenció a la cura i manteniment” dels terrenys forestals són altres de les propostes de la bateria d’iniciatives que han suggerit els tècnics que han comparegut en la comissió creada en la Diputació de València per a plantejar iniciatives que milloren futures catàstrofes naturals.

Lectura política de la comissió

A pesar de la diversitat de propostes que han sorgit en la comissió, diputades com la socialista Eva Sanz, també alcaldessa de Benetússer, trobava a faltar iniciatives orientades a abordar la salut mental dels afectats i el Consorci de Bombers, donada la importància vital que van tindre estos professionals en la dana d’octubre. Sanz advocava perquè s’exposaren públicament les propostes per tal que es puguen incorporar suggerències dels ajuntaments.

Un parer ben diferent manifestava el diputat popular Héctor Troyano, alcalde de Vilamarxant. Defensava que era la primera comissió –també n'hi ha en marxa a les Corts, el Congrés i el Senat– sobre la dana que treia conclusions: “La Diputació s’ha posat les piles i això ha fet que tinguem una anàlisi de tot el que ha fet la Diputació i què hem de fer perquè no torne a ocórrer”, afirmava.

Per Ens Uneix, la vicepresidenta, Natàlia Enguix, destacava que, a més dels tècnics, havia contemplat la invitació als afectats. “Això aporta una visió necessària, de primera persona, de la tragèdia”, manifestava.

També et pot interessar

stats