La llei valenciana del canvi climàtic inclou nous impostos per als vehicles, les grans superfícies i les industries contaminants

El Consell ha aprovat aquest divendres la norma, que Mireia Mollà ha defensat perquè la conca mediterrània és una de les zones que més acusa els efectes del canvi climàtic

El veïnat de la platja d’Almassora denúncia el polígon del Serrallo per contaminació acústica
Polígon del Serrallo, a Almassora, en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

La llei valenciana de canvi climàtic introduirà tres nous impostos dins de la línia de fiscalitat verda que emprendrà el Consell. Es gravaran els vehicles contaminants, les grans superfícies generadores de gran mobilitat i l'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle. Són algunes de les propostes que recull la llei valenciana de canvi climàtic, l’avantprojecte de la qual ha aprovat el Consell aquest divendres, i que ha exposat la consellera d’Emergència Climàtica, Mireia Mollà.

Així, s'estableix que la recaptació de la fiscalitat verda anirà a parar a un fons finalista, és a dir, revertirà en l'àmbit de la llei mateix, amb la finalitat d'"acompanyar" sectors econòmics i persones en eixa transició ecològica perquè siga "una transició justa", com ha explicat Mollà en la roda de premsa posterior al ple del Consell.

L'impost als vehicles més contaminants s'aplicarà a partir de 2023 amb la finalitat de desincentivar-ne la compra, i s'aplicarà a raó del pes i gram de CO₂ que emeta el vehicle. Aquesta iniciativa pretén avançar en el repte de que, a partir de 2040, cap matriculació podrà ser de vehicles contaminants.

Superfícies comercials de més de 2.500 metres

A través d'aquesta nova llei, també es gravarà a les grans superfícies generadores de mobilitat de més de 2.500 metres quadrats pel nombre de vehicles que acudisquen a l'espai, per a compensar les seues emissions; i a les emissions difuses de la indústria o altres activitats, que hauran de reduir el seu impacte en emissions.

A més de la fiscalitat, la llei pivota sobre altres aspectes com són la mobilitat, l'urbanisme i el territori i la transició energètica, i en aquest sentit estableix la reducció d’un 40% les emissions de CO₂ el 2030, amb la intenció d’avançar cap a la neutralitat d'emissions, fixada per al 2050. Mentre que en matèria de consum energètic, l'objectiu es fixa en una reducció del 35,4% el 2030 i s'estableix com a objectiu que el 42% de l'energia consumida el 2030 procedisca de fonts renovables.

Com ha exposat la consellera d’Emergència Climàtica, la nova norma estableix les bases de les polítiques ambientals de les pròximes dècades que s’impulsaran al nostre territori per a mitigar els efectes del canvi climàtic. “La conca mediterrània és un dels territoris més crítics pel que fa als efectes del canvi climàtic”, advertia la consellera per a justificar la necessitat d’impulsar aquesta norma. 

La Conselleria d’Emergència Climàtica destaca que els propòsits de la norma valenciana són més ambiciosos que els previstos en l’estatal i que s'acompanyen dels instruments necessaris per a protegir els col·lectius, els sectors econòmics i les zones més vulnerables en el procés de transició ecològica. A més, Mollà ha destacat que l’avantprojecte ha comptat amb una gran participació ciutadana, tenint en compte que es van presentar més de 700 al·legacions. 

En referència a les actuacions de referides al territori, la proposta de llei planteja establir  zones de desenvolupament prioritari, en col·laboració amb els ajuntaments, o el dret de superfície, dos mecanismes dedicats a simplificar la implantació de projectes promoguts per cooperatives, comunitats energètiques locals o, fins i tot, corporacions locals.

Dins de les principals mesures en mobilitat de la llei de canvi climàtic, destaca la xarxa pública de punts de recàrrega juntament amb fórmules de transport sostenible i conversió d'àrees en zona de vianants.

També et pot interessar