La UE, a un pas de permetre la conducció a partir dels 17 anys si van acompanyats

 L'Eurocambra també dona suport perquè es puga accedir al permís per a camions o autobusos a partir de 18 anys

Imatge d'una jove acompanyada d'un adult mentre condueix
Imatge d'una jove acompanyada d'una adulta mentre condueix / Shutterstock

La Unió Europea permetrà que es puga començar a conduir cotxes des dels 17 anys si el conductor novell va acompanyat d'un altre amb experiència, després que l'Eurocambra i Consell de la UE hagen coincidit en el seu enfocament en la revisió en curs de la directiva sobre permís de conduir.

El Parlament Europeu ha aprovat aquest dimecres —amb 339 vots a favor, 240 en contra i 37 abstencions— la seua posició per a la negociació definitiva de la normativa amb els estats membres, representats en el Consell de la UE. I els tres poders que legislen en l'espai comunitari estan d'acord sobre la mesura. No obstant això, no donarà temps al fet que es concloga la negociació amb els estats membres i s'adopte abans de les eleccions al Parlament Europeu del pròxim mes de juny, per la qual cosa la tramitació continuarà en la pròxima legislatura.

La revisió parteix d'una proposta de la Comissió Europea de març de 2023 amb l'objectiu últim d'aconseguir arribar a cap mort per carretera a la UE el 2050, enfront dels més de 20.000 decessos anuals en l'actualitat. Pretén també modernitzar i estandarditzar altres aspectes de les llicències, harmonitzar sancions, però també reaccionar de cara a l'escassetat de conductors professionals.

La Comissió és partidària per permetre conduir a partir dels 17 anys si van acompanyats d'un major de 25 amb 5 anys de carnet, requisit que els estats membres prefereixen rebaixar a 24 anys, però limitant la circulació al país que emet el permís. Mentrestant, l'Eurocambra prefereix mantindre en 25 anys però amb validesa per a circular en tota la UE. Els eurodiputats advoquen també perquè els conductors novells hagen de superar un període de prova d'almenys dos anys durant els quals estaran subjectes a límits més estrictes sobre el consum d'alcohol i sancions més altes per conducció perillosa.

Escassetat de conductors professionals

En vista a l'escassetat de conductors professionals, l'Eurocambra també dona suport al fet que es puga accedir al permís per a camions o autobusos fins a 16 passatgers des dels 18 anys, una vegada obtingut "un certificat de capacitació professional". El Parlament s'alinea així amb els estats membres, que també són partidaris de rebaixar l'edat de conducció de camions dels 21 als 18 anys.

Polèmica al voltant de l’examen mèdic

Un dels aspectes més polèmics del debat parlamentari ha girat al voltant de l'obligatorietat d'exigir un examen mèdic almenys cada quinze anys per a renovar el carnet, en el qual s'avalue la capacitat física i mental dels conductors. A Espanya, que ja incorpora aquest tipus de requisits en la seua legislació nacional, uns 2,5 milions de persones se sotmeten anualment al reconeixement per a obtindre un informe d'aptitud psicofísica que els permeta renovar el carnet.

Ocorre també en altres tretze països de la UE —com Grècia, Lituània, Països Baixos, Hongria o Dinamarca— i en països com l'Argentina o Suïssa, però no en la resta dels Vint-i-set. Finalment, l'Eurocambra ha deixat a consideració dels estats membres, com fins ara, la decisió de si una autoavaluació del conductor és suficient per a renovar el carnet.

També et pot interessar

stats