Condemnen 32 responsables del pont de Gènova per l'afonament del 2018 on van morir 43 persones
Un dels principals acusats no acudix a la vista perquè complix sis anys per una altra condemna per la mort de quaranta persones en un altre viaducte
El Tribunal de Gènova (nord-oest d’Itàlia) ha dictat este dijous la primera sentència per la tràgica caiguda del pont Morandi el 2018, en el qual van morir 43 persones, i ha condemnat un total de 32 responsables de la seua gestió i manteniment.
El principal imputat dels 57 que s'han assegut en el banc dels acusats és Giovanni Castellucci, exconseller delegat de la concessionària del pont, Autostrade per l'Italia (ASPI), i l'han condemnat a dotze anys de presó, segons avancen els mitjans.
L'afonament del pont Morandi va tindre lloc el matí del 14 d'agost del 2018 mentre hi circulaven els vehicles: la caiguda va causar la mort de 43 persones i també greus danys materials, perquè va deixar centenars de veïns sense llar.
Castellucci no ha acudit a la vista perquè complix una altra condemna a sis anys de presó per la mort de quaranta persones en l'accident d'un autobús el 2013 en el viaducte d'Acqualonga, a Avellino (sud).
La resta d'imputats són antics directius, gerents i tècnics de la concessionària del pont ASPI, de l'empresa encarregada de supervisar-lo, SPEA, i del Ministeri d'Infraestructures i Transports.
Entre els condemnats este dijous figuren Michele Donferri, exresponsable de manteniment d’ASPI, a onze anys de presó; Paolo Berti, exdirector d'operacions, i Antonino Galata, exconseller delegat de SPEA, tots dos a cinc anys i mig de presó. L'exdirector de vigilància del Ministeri, Mauro Coletta, ha sigut condemnat a cinc anys de presó. En total, hi ha 32 condemnats que sumen un total de 200 anys de presó, segons arrepleguen els mitjans.
La lectura de la sentència l’han escoltat en l'audiència els parents de les víctimes, acompanyats per l'actual alcaldessa de Gènova, Silvia Salis.
El juí va començar el 7 de juliol del 2022 i ha constat de 284 audiències. La Fiscalia de Gènova ha sol·licitat penes que sumen quasi 400 anys de presó per a 56 dels acusats i l'absolució d'un d'ells.
Els fiscals creuen que tots tenen algun grau de responsabilitat en l'afonament, ja que, segons l'acusació, es coneixien des de feia anys els problemes estructurals del pont i la necessitat d'executar obres de manteniment, ajornades reiteradament.
Els acusats han hagut de respondre dels delictes d'homicidi múltiple, homicidi culpós, afonament culpós, incompliment de deures oficials, atemptat contra la seguretat del transport, falsedat documental i omissió dolosa de mesures de seguretat en el treball.
En vespres de la sentència, Autostrade per l'Italia, que té una cúpula directiva completament renovada des de la tragèdia, va enviar una carta de disculpa signada per l'actual conseller delegat, Arrigo Giana.
Autostrade per l'Italia i SPEA han abonat durant estos anys prop de seixanta milions d'euros en indemnitzacions a les famílies de les víctimes.