Biden fa història sumant-se a un piquet sindical en la vaga de l'automòbil
El president dels EUA es posa de part dels treballadors en la protesta per millores condicions que ha parat la producció en tres de les principals multinacionals
La imatge de lluny: un home major, amb edat de pensionista, vestit amb gorra i xandall i megàfon en mà, llançant proclames contra les multinacionals de l'automòbil en plena vaga del sector. Quan acostem la vista ve la sorpresa. Aquest senyor és el president dels Estats Units, Joe Bien. I acaba de fer història. S'ha convertit en el primer mandatari estatunidenc a sumar-se a un piquet sindical.
L'escena s'ha produït a Detroit (Michigan), bressol de la indústria de l'automòbil i en un moment inèdit en la trajectòria industrial del país. El sector de l'automoció, tradicional motor de creixement dels EUA, està en vaga indefinida. Les plantes de Ford, Stellantis (Chrysler, Peugeot, Citroën, PSA, Opel, Dodge) i General Motors (Chevrolet, GMC, Cadillac), coneguts com els tres Grans de Detroit, han parat la producció en demanda de millors condicions i més estabilitat.
Biden, que presumeix de ser el més prosindicalista de tots els líders que han ocupat la Casa Blanca, s'ha acostat a la ciutat convidat per Shawn Fain, el president de United Auto Workers (UAW), el sindicat que lidera la protesta. Representa 400.000 treballadors als Estats Units, 145.000 d'ells a GM, Stellantis i Ford. L'expresident republicà Donald Trump visitarà aquest dimecres Michigan, si bé aquest segon desplaçament no té el suport del moviment sindical.
"Wall Street no va alçar aquest país. Ho va fer la classe mitjana. Ho van fer els sindicats. Això és un fet. Continuem. Mereixeu el que heu guanyat. I heu guanyat moltíssim més del que esteu sent pagats", ha dit el president dels EUA des del piquet. "Vosaltres vau salvar la indústria de l'automoció. Vau fer un munt de sacrificis. Les empreses tenien problemes. Ara els va increïblement bé i, sapieu què per a vosaltres també hauria de ser així", ha manifestat entre aplaudiments.
Wall Street no va alçar aquest país. Ho va fer la classe mitjana i els sindicats
"Hui, l'enemic no és un país estranger a milers de milles. Està just ací en el nostre territori. És l'avarícia corporativa", ha destacat al seu torn Shawn Fain. "Els directius creuen que el futur els pertany. Pertany als treballadors de l'automòbil. Nosaltres fem el vertader treball. Nosaltres tenim el poder".
La UAW va començar la vaga el 15 de setembre en una planta de cada fabricant, però la setmana passada va decidir estendre-la a 38 centres de producció de Stellantis i General Motors per la falta d'avanç en les negociacions. "Tancarem els centres de distribució de GM i Stellantis fins que aquestes dues companyies recuperen el seny i vinguen a la taula amb una oferta seriosa", va advertir.
El sindicat reclama augments salarials d'un 40% distribuïts en els pròxims quatre anys, l'eliminació de les diferències salarials entre plantes de les mateixes empreses, més garanties de seguretat laboral i recuperar les ajudes que van tindre fins al 2009 per a compensar l'augment del cost de la vida.