Volkswagen retallarà 400 llocs de treball a la factoria de Navarra en 2024

La multinacional ha assegurat al comité d’empresa que en 2027 es preveu la fabricació simultània de 350.000 cotxes elèctrics, que permetrà recuperar l'ocupació

Logo de Volkswagen en una torre
Logo de Volkswagen en una torre / Europa Press

El director de Producció de Volkswagen Navarra, Miguel Ángel Grijalba, ha comunicat aquest dimecres al comité d'empresa, en el transcurs de la primera reunió de la taula negociadora del desé conveni col·lectiu, que a partir del segon trimestre de 2024 i fins a finals de 2025, la fàbrica treballarà a dos torns i mig, la qual cosa disminuirà la necessitat de personal en la planta de Landaben (Pamplona) en 400 persones. La planta navarresa de la multinacional alemanya emplea actualment a poc més de 4.600 persones, segons figura al compte de Linkedin de l'empresa.

La direcció de Volkswagen Navarra ha plantejat la realització d'un conveni col·lectiu que comprenga el període de transició cap al cotxe elèctric comprés entre els anys 2024 i 2026. Partint de la base que els programes de producció són provisionals, "perquè canvien en funció de l'evolució dels productes en el mercat", el director d'Enginyeria de Planificació de l'empresa, David García Castaño, ha comunicat que la previsió de producció per a l'any 2024 se situa al voltant de 255.000 cotxes.

El volum de producció previst per a l’any següent és menor, de 215.000 vehicles. I en 2026, any de llançament dels dos models elèctrics —un Skoda i un Volkswagen ID2X—, el volum de producció s'estima en 200.000 unitats, que inclouen models de combustió i elèctrics. Finalitzades les corbes de llançament, durant els anys 2027 i 2028 estan previstos volums de producció de fins a 350.000 cotxes cada any, "xifres que permetran recuperar i fins i tot superar les xifres actuals d'ocupació", ha exposat la direcció navarresa en un comunicat.

A més, ha transmés que el fet que la fàbrica estiga preparada per a produir de manera flexible i simultània cotxes elèctrics i de combustió suposa una "garantia de futur", ja que "protegeix els nivells de producció davant els possibles vaivens del mercat".

El grup automobilístic germànic ha assegurat en nombroses ocasions que a curt termini té la vista posada en l’electrificació i digitalització de les plantes, per a la qual destinarà 122.400 milions d'euros entre enguany i 2027. Mentrestant, a la construcció de gigafactories de bateries per a vehicles elèctrics, com la futura planta de Sagunt, la companyia dedicarà vora 15.000 milions d'euros. 

Un ajust que també ha patit Ford Almussafes

El període entre 2023 i 2027 també preocupa a plantilla de la Ford d'Almussafes (Ribera Baixa). Catorze mesos després que la multinacional nord-americana anunciara que seria l’encarregada de fabricar la nova generació de vehicles elèctrics, encara concretat res. Estava previst que el primer vehicle elèctric isquera de la planta valenciana l'any 2025, però els sindicats ja donen per fet que no serà abans del 2027.  A més, la futura producció de vehicles elèctrics necessita menys mà d'obra. La direcció de Ford, de fet, ja va posar en marxa un retall de 1.144 treballadors, dada que finalment ha quedat situada en 1.124.

Des d’UGT, el sindicat majoritari, demanen a l’empresa que concrete com i quan es posarà en marxa l'electrificació de la planta de Ford a Almussafes i com abordaran la reducció dràstica de la càrrega de treball que també es preveu per a l’any vinent. 

També et pot interessar

stats