La vaga del transport fa tremolar el sector agroalimentari de la Comunitat Valenciana

Creix la tensió i els empresaris "reclamen contundència amb els piquets que actuen de manera violenta o il·legal"

Els mercats valencians ja noten l'impacte de la vaga del transport
Els mercats valencians ja noten l'impacte de la vaga del transport / Europa Press

Creix la tensió en el cinqué dia de la vaga de transport a Espanya. I la llista de sectors afectats és cada dia més llarg. La cambra frigorífica a Mercavalència estava aquest divendres de matí a mig gas i el negoci s'ha reduït un 80%, segons els majoristes. En part, per la vaga de transportistes que impedeix l'arribada del peix provinent d'altres ports espanyols. Una situació que ha fet pujar els preus al mercat valencià i ha posat en situació límit sectors com el lacti.

La Federació Empresarial d'Agroalimentació de la Comunitat Valenciana (Fedacova) ha alertat aquest divendres sobre les possibles conseqüències d'una vaga de transport de llarga duració i ha advertit que si el bloqueig es manté en el temps, es pot arribar al cessament temporal de l'activitat de la indústria agroalimentària.

Segons un comunicat de la Federació, els empresaris del sector de l'agroalimentació "reclamen contundència amb els piquets que actuen de manera violenta o il·legal". Fedacova defén que "aquest bloqueig suposa una reducció de la competitivitat i fa perillar el futur immediat de moltes de les empreses del sector. Si la situació s'allarga en el temps, es pot arribar al cessament temporal de l'activitat de la indústria agroalimentària, ja que no es pot proveir amb regularitat la distribució de productes bàsics".

El transport per via terrestre és un factor essencial en la cadena de subministrament agroalimentari, tant en la fase d'aprovisionament de les plantes com per a la distribució als clients finals, segons el secretari general de Fedacova, Sergio Barona, que ha subratllat que la vaga "està tenint un impacte important perquè els transportistes prefereixen no córrer riscos per la situació que hi ha en carreteres i polígons".

Companyies de sectors com el de pinsos compostos han notificat ja problemes en el proveïment de les matèries primeres necessàries per a l'elaboració de pinsos per a alimentació animal. Segons Barona, qui ha afegit que aquest sector "és indispensable perquè dona menjar als animals que hi ha en les granges per a proporcionar aliments a la ciutadania i les conseqüències de la seua paralització repercuteixen directament en el consumidor".

A la Federació també ha arribat informació que en el port de València comença a haver-hi retards en l'arribada dels camions carregats amb matèries primeres. Des de Fedacova se sumen a la reclamació de la Federació Espanyola d'Indústries d'Alimentació i Begudes (FIAB) que demana al govern espanyol coordinació i contundència enfront dels piquets que estan actuant de manera violenta i il·legal amb motiu d'aquesta vaga.

Aquests piquets "generen desperfectes i impedeixen el normal funcionament de la cadena alimentària. Són aquestes actituds les que incrementen els bloquejos que poden comprometre el normal proveïment", ha afirmat Barona. Fedacova sol·licita a la delegació de govern un reforç de la vigilància per a garantir el dret a treballar dels transportistes que així ho desitgen i els serveis mínims, i també reclamen un canal de comunicació "ràpid i eficaç en cas de ser necessari sol·licitar custòdia per als camions o fins i tot l'organització de combois d'apilament", ha conclòs Barona.

També ha llançat aquest divendres la veu d'alarma l'Associació Nacional d'Indústries de la Carn d'Espanya (Anice), que ha advertit que s'estan reportant "constantment" incidents que impedeixen l'entrada i eixida de vehicles d'empreses, centres logístics, i recollida de mercaderia "indispensable per al funcionament de la indústria alimentària i de tota la cadena".

El govern espanyol es mostra molt crític

El govern espanyol s'ha mostrat molt crític amb la vaga del transport. La vicepresidenta primera i ministra d'Afers Econòmics i Transformació Digital, Nadia Calviño, ha rebutjat qualificar de vaga les protestes d'un sector dels transportistes, ja que en la seua opinió s'assemblen més a un "boicot", al mateix temps que ha aprofitat per a reclamar "responsabilitat" als manifestants, als quals considera una minoria.

Rodríguez, aquest divendres a València
Rodríguez, aquest divendres a València / Rober Solsona (Europa Press)

En uns termes pareguts s'ha pronunciat la ministra d'Hisenda i Funció Pública, María Jesús Montero, qui, davant la possibilitat de negociar amb els transportistes en atur, ha assegurat que el govern "no es nega mai a asseure's amb ningú, però no pot ser ostatge del xantatge que puguen estar exercint determinats col·lectius". Montero considera que la protesta "no està sent un atur, sinó un boicot", que creu que "aprofita" la ultradreta, i ha advertit que "els qui estan impedint que els productes arriben" a destinació, "li estan fent el joc a Putin" que busca "la inestabilitat en el conjunt dels països europeus".

I el ministre de la presidència, Félix Bolaños, ha titllat aquest divendres els vaguistes del transport per carretera de persones “violentes i irresponsables” i ha advertit que “la crispació ara és alidada de la inestabilitat”. Per la seua part, el ministre d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, Luis Planas, ha apuntat que "sota la violència i la coacció" no és possible el diàleg, i ha qualifica d'"il·legal i immoral" l'activitat violenta dels piquets.

Més conciliadora, la ministra de Política Territorial i portaveu del govern espanyol, Isabel Rodríguez, ha fet una crida a la "calma i la tranquil·litat" en la parada de transportistes, ja que es tracta de "mantindre la cadena de subministraments, que els aliments arriben als supermercats i de protegir als agricultors i els guanyadors, que puguen traure els seus productes i que no hagen de desprendre's d'ells amb les pèrdues que això comporta".

Per contra, la portaveu de Vox en l'Assemblea de Madrid, Rocío Monasterio, ha demanat a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que "no insulte" els transportistes amb afirmacions com que la vaga està impulsada per sectors d'ultres i secundada per la ultradreta.

També et pot interessar

stats