Una sentència obliga Ports de l'Estat a pronunciar-se sobre la DIA de l'ampliació del port de València

Ciutat Port creu que la sentència del TSJ de Madrid pot paralitzar l'ampliació, mentre que des de l'Autoritat Portuària asseguren que no modifica res

Loreto Primo, Andrea Márquez i Francesc Herrera, de Ciutat Port, exhibeixen la sentència del TSJ de Madrid
Loreto Primo, Andrea Márquez i Francesc Herrera, de Ciutat Port, exhibeixen la sentència del TSJ de Madrid / À Punt NTC

El mes de desembre, el ministre de Transport, Óscar Puente, brindava amb el president de la Generalitat, Carlos Mazón, i la presidenta de l'Autoritat Portuària de València per l'aprovació en Consell de Ministres de l'ampliació de la terminal nord del recinte portuari, una infraestructura que fa dècades que està damunt de la taula. Ara, cinc mesos després, el Tribunal Superior de Justícia de Madrid ha admés parcialment un recurs de Per l'Horta, que la comissió Ciutat Port celebra com "la primera victòria judicial contra l'ampliació".

El jutjat contenciós administratiu del TSJM ha sentenciat que l'Autoritat Portuària de València no és òrgan substantiu per a decidir si calia o no una nova declaració d'impacte ambiental (DIA) per les modificacions que es van fer sobre el projecte inicial i trasllada la responsabilitat a Ports de l'Estat.

Des de l'Autoritat Portuària de València asseguren en À Punt que no els ha arribat cap resolució judicial que paralitze cap tràmit, i consideren que no modifica res.

"Espremerem la sentència" ha assegurat Loreto Primo, de la plataforma Ciutat Port, que considera que la decisió "deixa en evidència la mala fe de l'administració per a eludir procediments garantistes en un tema d'importància". Primo anticipa la petició de mesures cautelars per a paralitzar del procés i la incorporació de la sentència als recursos que tenen oberts als tribunals, un d'ells contra la licitació de les obres. "La nostra posició és un poc ser la gota malaia, a tots els nivells i no deixar passar-ne ni una judicialment. Anem a totes", ha explicat Primo.

Les conseqüències formals de la sentència no estan clares. Ports de l'Estat està alineat amb la posició de l'Autoritat Portuària de València, que és contrària a l'emissió d'una nova DIA, mentre la plataforma ciutadana hi veu una nova finestra d'oportunitats que, com a mínim, tornarà a dilatar el procés.

Ciutat Port creu que paralitzarà el procés

Ciutat Port assegura que el Ministeri de Transició Ecològica presentarà un recurs de cassació, però confien que el desestime el Tribunal Suprem. Ho creu Francesc Herrera, que entén que s'ha evidenciat que el procés està viciat d'origen perquè l'APV "no pot ser promotora (de les obres) i jutge" sobre si cal o no una nova DIA, un pronunciament que segons la sentència correspon a Ports de l'Estat.

"L'Estat no s'ha pronunciat mai oficialment. Una cosa és fer declaracions a premsa i notes informatives i una altra un acte administratiu. És l'hora de la veritat. En el moment que es mullen tornarem als jutjats", ha advertit Herrera.

"La comissió Ciutat Port ja ho va advertir, perquè estava clar que l'APV no tenia les competències. Abans o després passaria", assenyala Andrea Márquez, que dona per fet que la decisió paralitzarà l'aprovació del projecte constructiu del nou moll de contenidors i la licitació de les obres, mentre Ports de l'Estat no es pronuncie sobre la necessitat o no d'una nova DIA. "Demanarem mesures cautelars per a paralitzar tot el procediment", ha advertit Márquez.

La declaració d'impacte ambiental (DIA) està en l'epicentre del conflicte històric sobre l'ampliació en la zona nord de la instal·lació portuària. Plataformes com Ciutat Port i formacions polítiques com Compromís i Podem han defensat la necessitat d'una nova DIA, perquè entenen que la vigent, emesa el 2007, ni valora l'impacte potencial en les platges del sud de València i en l'ecosistema de l'Albufera de les modificacions sobre projecte original, ni té en compte el canvi climàtic.

Nova manifestació de Ciutat Port el 31 de maig

Siga com siga, Ciutat Port sent enfortit l'argumentari amb la sentència. El 31 de maig ha convocat la ciutadania a una manifestació per a exhibir el rebuig contra l'ampliació, que "posa el port de València al servei de les multinacionals perquè continuen especulant amb el territori i la nostra salut", en paraules d'Andrea Márquez.

També et pot interessar

stats