Puig sobre el corredor ferroviari: “Estrangular el creixement de l'arc mediterrani és estrangular el d'Espanya i el d'Europa”

El president de la patronal valenciana veu inviable que la infraestructura no estiga acabada “ni el 2035”

Representants polítics i empresaris valencians, juntament amb el president murcià, en l'acte per a reivindicar el corredor mediterrani celebrat a Barcelona
Representants polítics i empresaris valencians, juntament amb el president murcià, en l'acte per a reivindicar el corredor mediterrani celebrat a Barcelona / À Punt NTC

"Estrangular el creixement de l'arc mediterrani és estrangular el creixement d'Espanya i també d'Europa en gran manera". El president de la Generalitat, Ximo Puig, era clar en afirmar què suposa el retard del corredor mediterrani, però encara ho era més el president de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), Vicente Boluda, que veu "impossible" que aquesta infraestructura estiga acabada, “ni l'any 2035", l'última data que planteja el govern per a acabar aquesta infraestructura.

Els dos feien les declaracions abans de començar l’acte que ha reunit en Barcelona a vora 1.500 empresaris de tot Espanya i representants polítics de governs autonòmics i l’estatal per a reclamar l’impuls definitiu a la connexió ferroviària que unirà la península Ibèrica amb la resta d’Europa.

En aquest acte, el president d’una de les majors empreses valencianes, Mercadona, Juan Roig, també es mostrava indignat amb el retard de la infraestructura. "És una ofensa no tindre una connexió que unisca totes les ciutats" que integren el corredor del Mediterrani, afirmava Juan Roig.

El president de la Generalitat ha remarcat la necessitat “d’accelerar al màxim totes les obres per a acabar la construcció del corredor abans del que es preveu" per a desenvolupar el procés de comunicació i rendibilitat econòmica i la competitivitat de les empreses, un aspecte que veu fonamental per al creixement econòmic d’Espanya.

El cap del Consell lamentava que "el pes de l'Espanya radial continua i produeix un efecte d'aspirador i de concentració en el centre de la península que acaba sent molt negatiu per al conjunt del país”. Des d'aquest punt de vista, Ximo Puig convidava a trencar aquesta tendència.

El president dels empresaris valencians es mostrava pessimista respecte al compliment dels terminis de construcció del corredor mediterrani. "Des d'Algesires a la frontera, ni l'any 2035 estarà acabat", ha declarat Boluda. "Potser des de Múrcia fins a la frontera francesa estiga pràcticament acabat el 2026 o 2027, però des d'Algesires, en absolut", ha subratllat.

No obstant això, el president de la patronal valenciana ha apuntat que el tram entre Castelló i Barcelona està prou avançat, potser al 80%, igual que el de València-Castelló. "De Múrcia a València, una mica menys i d'Algesires a Múrcia no crec que arribe al 20%", detallava Boluda.

Un altre empresari, Juan Roig, ha criticat que s'està "tardant moltíssim" a construir el corredor, i ha instat a tota la societat civil a exigir que s'acabe el projecte.

Juan Roig també apuntava a aquesta concepció de les infraestructures a Espanya en afirmar que Espanya és radial "en comptes de ser circular". "Hem tardat tres hores i deu minuts de València a Barcelona, i anar de València a Madrid costa una hora, i fer un València-Alacant és infinit", ha lamentat l’empresari.

Front comú dels presidents autonòmics

A més del president valencià, a l’acte de Barcelona també han assistit el de Catalunya, Pere Aragonès, i el president de Múrcia, Fernando López Miras, a més de la consellera de Foment andalusa, Marifrán Carazo. Tots ells han urgit el govern a accelerar l'execució del corredor mediterrani.

Pere Aragonès insistia en la "màxima celeritat" del projecte, perquè "cada any que perdem sense completar-lo és un any que perdem en la millora de la competitivitat" de l'economia catalana, advertia. En la mateixa línia, el president murcià ha assegurat que el corredor ha de "materialitzar-se al més prompte possible", perquè és una obra "essencial per al futur d'Espanya i per a Múrcia", ha subratllat.

López Miras ha denunciat que la regió de Múrcia, que no té ni AVE ni corredor, és una "illa ferroviària" i això ha fet, segons càlculs de la Universitat de Múrcia, que la regió haja deixat de rebre uns 720.000 passatgers i de generar 9.400 ocupacions i 1.200 milions d'euros.

També et pot interessar

stats