Ferrmed demana a Brussel·les 100.000 milions més d'inversions en trens de mercaderies

El grup de pressió remarca que són necessaris per a desenvolupar 18.000 quilòmetres de transport combinat de mercaderies que ajudaran a complir amb les metes climàtiques de la UE

Imatge d'arxiu d'un tren de mercaderies
Imatge d'arxiu d'un tren de mercaderies / Aleksandar Malivuk (Shutterstock)

El president del grup de pressió Ferrmed, Joan Amorós, ha reclamat aquest dimarts a Brussel·les que la Unió Europea invertisca 100.000 milions addicionals d'ací a 2030 en la xarxa ferroviària europea per a desenvolupar 18.000 quilòmetres de transport combinat de mercaderies i complir amb les metes climàtiques de la UE.

"Tenim la situació parada des de fa vint anys", ha declarat a la premsa Amorós en la presentació a Brussel·les d'un informe sobre el sector elaborat per aquest grup empresarial.

El president de Ferrmed, que pressiona perquè corredors ferroviaris unisquen els punts amb més trànsit del sud i el nord de la UE, ha lamentat que la Comissió Europea no tinga poder suficient per a dissenyar i impulsar un pla "coherent" d'inversions que fixe les prioritats dels estats membres.

Amorós apunta que no hi ha un pla coherent en l’àmbit europeu i que mentre cada estat membre actue pel seu compte no hi ha solució per al problema “perquè s'inverteix de forma desmanegada i no hi ha interconnexió", ha dit Amorós, que lamenta que "la Comissió no té força" enfront de les capitals. En aquest sentit, també critica que les inversions no s’estan destinant als trams on més trànsit de mercaderies hi ha, com en el cas d’Espanya amb el corredor mediterrani.

Reduir les emissions de CO₂

Ferrmed agrega també que una altra raó per concretar la seua proposta és que es podrien eliminar entre 65 o 70 milions de tones de CO₂ anuals, només invertint en els 18.000 quilòmetres que demanden. “Cal establir prioritats. Si no, oblidem-nos del medi ambient”, assevera. Això es deu al fet que el trànsit rodat de càrrega representa el 30% de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle de la UE, mentre que els trens consumeixen 7,8 vegades menys energia que els camions. 

La Comissió Europea planteja unes inversions d'uns 300.000 milions d'euros en aquesta dècada que, segons Ferrmed, haurien d'incrementar-se en 100.000 milions més per a desdoblegar línies. Concretament, en el cas del corredor mediterrani, caldria bifurcar la línia entre Tarragona i València, i fer una línia que vaja a Granada i una altra per la costa fins a Almeria. Però hi ha problemes similars que també s’han de cobrir problemes similars a França, Alemanya o Bèlgica

L'informe ja s'havia publicat a Espanya i Ferrmed vol presentar-lo en totes les grans capitals de la UE, també a Madrid, on els autors esperen reunir-se amb la ministra espanyola de Transports, Raquel Sánchez.

També et pot interessar

stats