Boira sobre el corredor mediterrani: "La revolució serà impressionant, València i Alacant, unides en 50 minuts"

El comissionat del govern espanyol destaca que la duplicació de la via entre València i Castelló representarà una millora en el trasllat de viatgers fins a la Plana

El corredor mediterrani contempla la transformació de les vies d'ample ibèric en l'ample europeu / À Punt NTC

L’empresariat de tot Espanya uneix forces aquest dijous en favor del corredor mediterrani. Vora 1.500, molts d’ells valencians, es reuneixen a Barcelona per a reclamar l’impuls definitiu d'aquesta infraestructura, que volen veure acabada ja. El comissionat del govern espanyol, Josep Vicent Boira, abans de començar la trobada, ha defensat en els micròfons de Les noticies del matí, que el progrés que portarà aquesta infraestructura anirà més enllà del transport comercial.

Boira ha apuntat que la construcció d’aquesta infraestructura, que pretén implantar l’ample de via europeu en tota la xarxa ferroviària que va des d’Algesires fins a França per a connectar allà amb els raïls europeus, no sols repercutirà sobre les relacions comercials, sinó també en el transport de passatgers.

En aquest sentit, apuntava que “A València i Alacant la revolució que ens espera és impressionant”. Boira afegia que “per fi, un tren d’alta velocitat unirà València i Alacant en 50 minuts”, una millora que, des del seu punt de vista, “canviarà per a tots els habitants la manera de viatjar i de veure el País Valencià”.

Segons l'última visita, fa uns dies de la secretària d’Estat d’Infraestructures, va assegurar que les dues capitals estaran unides per l’alta velocitat el 2025.

Les comunicacions entre València i Castelló de la Plana també es veuran notablement millorades amb el corredor mediterrani. “La solució dels trens de rodalia de València vindrà de la mà del corredor mediterrani, perquè també preveu la duplicació de les vies de València a Castelló, un tram que actualment està saturat i, per tant, millorarà el transport per a viatgers”.

D’altra banda, i pel que fa a l’àmbit empresarial, Boira ha insistit en l’impuls que, des del 2018 ha rebut el corredor mediterrani. Com ha defensat, ara per ara, no queda cap tram d’aquesta infraestructura “bloquejat” i estan tots planificats, a diferència del que passava el 2018, quan el 40% dels trams no tenia cap planificació.

“Del 2018 al 2022 s’han licitat més de 4.400 milions d’euros per a projectes del corredor. Aleshores hi havia 11 trams bloquejats, en canvi, ara ja està tot el corredor planificat”. Per aquesta raó, creu que les empreses “han d’anar tancant contractes, que es puguen desenvolupar en dos o tres anys, perquè els transports de mercaderies puguen passar de l’autopista als ferrocarrils”, assenyalava en relació amb el canvi que suposarà en les exportacions la possibilitat de traslladar les mercaderies per tren, quan estiga disponible el corredor mediterrani, i no per carretera, com passa a hores d’ara.

“No és un canvi immediat”, recordava Josep Vicent Boira. “Tindrem canvis importants per a moure mercaderies i persones d'ací a dos o tres anys”, remarcava el comissionat del govern espanyol per al corredor mediterrani.

Ha faltat col·laboració per part de la Generalitat catalana en els últims anys Josep Vicent Boira - Comissionat del govern espanyol per al corredor mediterrani

A la trobada prevista aquest dijous a Barcelona també assistiran els presidents autonòmics —els de la Comunitat Valenciana, Catalunya, Aragó i Múrcia— i, per part del govern central, la ministra de Transports, Raquel Sánchez.

Boira ha celebrat la presència del president català, ja que els últims anys “ha faltat col·laboració per part de la Generalitat catalana” a l’hora de reivindicar el corredor mediterrani.

En aquesta línia, manifestava que el corredor mediterrani suposa “una xarxa d’interessos”, que beneficiarà ports com el de Barcelona o València, que poden articular algun tipus de col·laboració pel que fa a les mercaderies. 

El comissionat del govern espanyol, Josep Vicent Boira, en una entrevista en Les notícies del matí

També et pot interessar