El port de València realitza la primera càrrega d’hidrogen en un port europeu

Aquest combustible servirà per a provar dos prototips

port valencia NIT.mp4
Imatge d'arxiu del port de València / À Punt NTC

Les instal·lacions del port de València acullen aquest dimarts la primera càrrega d'hidrogen en l'estació de subministrament situada en el moll de la Gità. És el primer recinte portuari europeu que desplega la tecnologia de l'hidrogen en la seua activitat, segons ha informat l'Autoritat Portuària en un comunicat.

L’hidrogen és l'element químic més abundant en la naturalesa. És un gas incolor, inodor i no tòxic que es troba en l'aigua o la biomassa, i que pot emmagatzemar-se durant llargs períodes de temps. El procés de proveïment d’aquest carburant és molt similar al d'una gasolinera convencional, encara que l'hidrogen se subministra a alta pressió.

El tanc que rebrà l'hidrogen i l'estació mòbil que el carregarà ja estan al port. Durant els dies previs, tècnics de Valenciaport, del Centre Nacional de l'Hidrogen i de Carburs Metàl·lics han realitzat les proves d'estanquitat i pressió, per a determinar si el tanc d'emmagatzematge té fugues i comprovar el correcte funcionament de l'operació. Les proves s'han dut a terme utilitzant heli i gas nitrogen mesclat amb una xicoteta proporció d'hidrogen, simulant les condicions reals de la maniobra a pressions elevades. 

Està previst que molt prompte arriben també al port de València els dos prototips de vehicles que rebran aquest combustible, perquè siguen testats en el recinte valencià. Es provarà en un vehicle reach stacker o apiladora de contenidors, que estarà alimentat amb aquesta energia i operarà en MSC Terminal València; i en un cap tractor 4x4 equipat amb un conjunt de piles de combustible per a provar-lo en les activitats de càrrega/descarrega a València Terminal Europa del Grup Grimaldi.

Projecte europeu

La iniciativa forma part del projecte H2Ports, coordinat per la Fundació Valenciaport i finançat pel programa Clean Hydrogen DJ de la Unió Europea. L'objectiu és provar i validar tecnologies d'hidrogen sobre maquinària portuària, que permeten disposar de solucions aplicables i reals sense afectar el rendiment i la seguretat de les operacions portuàries i produint zero emissions.

El projecte H2Ports comportarà una inversió total de més de quatre milions d'euros i hi participen, a més de la Fundació Valenciaport i l'Autoritat Portuària de València, els centres d'investigació Centre Nacional de l'Hidrogen i Atena Distretto Alta Tecnologia Energia Ambiente i les empreses privades MSC Terminal València, grup Grimaldi, Hyster-Yale, Ballard Power Systems Europa, Carburos Metálicos i Enagás.

També et pot interessar