La por dels aranzels dispara les importacions i exportacions amb el Estats Units durant els primers mesos del 2025
Les compres de productes nord-americans s'han disparat un 78,7%, mentre que les vendes han crescut un 16,3%
La por dels aranzels ha disparat les importacions i exportacions amb els Estats Units en els primers mesos del 2025. Les empreses tant d'ací com d'allí han acumulat productes en previsió que acabe la moratòria i finalment els aranzels anunciats per Trump siguen efectius. És una de principals conclusions d'un estudi elaborat per la Cambra de Comerç d'Alacant.
La por que els aranzels anunciats per Trump siguen efectius ha disparat les importacions, que han crescut un 78,7% en els primers mesos del 2025. S'han fet compres per valor de 50,7 milions d'euros. Destaca la fruita seca, especialment l'ametla, que representa un 71% de les importacions, seguida a molta distància pels productes químics, un 10%, i la maquinària i material electrònic, un 6%.
Mateix comportament en les exportacions, que també han crescut un 16,3%, amb un valor de compra de 41,3 milions d'euros. El calcer amb un 32% és el sector que més exporta, seguit dels productes hortofructícoles i aliments i begudes, amb un 15% cadascun.
L'aplicació podria afectar greument l'economia alacantina
L’augment dels aranzels als productes europeus anunciat pels Estats Units l'abril podria afectar greument l’economia alacantina, segons l'informe. Tot i que la incidència general es considera moderada, sectors clau com el calcer, l’alimentació o els minerals podrien patir les conseqüències si es mantenen les noves condicions comercials. El nou pla aranzelari impulsat pel president nord-americà, Donald Trump, implica un impost mínim del 10% a totes les importacions i aranzels específics del 20% per als productes europeus.
Això podria afectar directament un volum important de les exportacions alacantines: només el 2024, la província d'Alacant va exportar als Estats Units productes per valor de 446 milions d’euros, un 6,4% del total.
Els productes més afectats serien el calcer (27% del total exportat als EUA), les begudes i aliments com el torró o els sucs (21%) i els productes hortofructícoles (16%), amb un pes considerable en el conjunt de la balança comercial.
També en destaquen altres, com la pedra natural, el marbre, el tèxtil i la maquinària agrícola.
Possible pèrdua de mercats i impacte indirecte
Segons l’informe, les empreses que depenen d’este mercat podrien veure's forçades a buscar alternatives comercials davant de la pèrdua de competitivitat per l'encariment dels seus productes. A més, el document alerta que l’impacte podria arribar de forma indirecta a través de socis comercials europeus que exporten als EUA amb components fabricats a la província, com Alemanya o França.
El president de la Cambra d’Alacant, Carlos Baño, ha destacat que “cal una resposta coordinada de les institucions europees i suport a les empreses que més depenen d’este mercat per a diversificar l'activitat i no perdre posicions”.
L’ametla, el producte més importat
Al contrari que amb les exportacions, les importacions des dels Estats Units tenen un pes menor en l’economia alacantina (només un 0,7 % del PIB provincial). No obstant això, hi ha una forta dependència d’un producte molt concret: l’ametla, que representa el 60% de les compres provinents d’este país. També destaquen les importacions de parts d’aeronaus, medicaments i productes químics.