La ministra de Transport anticipa "una revolució" en mobilitat i sostenibilitat amb la fi del nus de La Encina, clau per al corredor

El nou tram entre Moixent i Villena, que s'estrena dissabte, absorbirà el trànsit ferroviari mentre es construeix la doble via internacional per al corredor de mercaderia i la connexió d'alta velocitat entre Castelló, València i Alacant

La solució del nu de l'Encina és la clau per a desembossar el corredor mediterrani i la connexió per alta velocitat
La solució del nus de La Encina és la clau per a desembossar el corredor mediterrani i la connexió per alta velocitat / À Punt NTC

Una "revolució en la connectivitat i la mobilitat", per al transport de passatgers i mercaderies. Així ha destacat la ministra Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en funcions, Raquel Sánchez, el nou avanç en el projecte del corredor mediterrani, que pren impuls des d'aquest dissabte amb l'estrena del nou tram ferroviari destinat a desfer el nus de La Encina (Villena). Dissabte comença a operar el traçat, entre Moixent (Costera) i la pedania de l'Alt Vinalopó, després d'una inversió de 500 milions. Un tram de 45 km que ha rehabilitat una via d'ample ibèric que absorbira el trànsit ferroviari, mentre es construeix l'anhelada doble via i l'ample internacional del futur corredor mediterrani.

La solució, provisional, durarà dos anys, mentre el traçat actual es transformarà a l'ample internacional. Aquest canvi permetrà connectar el sud-est peninsular amb el nord d'Europa per a l'intercanvi de mercaderies i possibilitar, a mitjà termini, la circulació en alta velocitat entre les tres capitals de província valencianes el 2026, sempre que es mantinguen els terminis previstos.

"És una revolució en l'àmbit estatal i comunitari, que permetrà connectar en una hora Alacant i València, i en dos Alacant i Castelló, estalviant mitja hora en el millor temps entre els desplaçaments", ha destacat la ministra que preveu que el canvi múltiple per tres la circulació de passatgers entre València i Alacant. La cara B de l'obra és que el temps de viatge entre Alacant i València s'allargarà uns 20 minuts en els combois de mitjana i llarga distància fins que s'acabe la infraestructura.

5,5 milions de tones de CO₂ menys a l'atmosfera

Raquel Sánchez també ha destacat l'impacte en la reducció de l'empremta de carboni que acompanyarà l'aposta ferroviària: permetrà reduir l'emissió anual de 5,5 milions de tones de CO₂ a l'atmosfera, l'equivalent al que emeten 1,2 milions de vehicles de gasolina en un any.

En una intervenció des de l'estació ferroviària de Xàtiva, després de reunir-se amb l'Associació Valenciana d'Empresaris, la ministra de transports ha subratllat l'espenta que està rebent el corredor mediterrani, amb obres en tots els trams i una inversió prevista de 1.000 milions. Sánchez ha destacat la construcció de 275 quilòmetres de traçat en els últims anys, el 40% dels 626 km construïts.

Eixida a concurs "immediata" de la renovació de la via Xàtiva-Alcoi

Així mateix, ha informat d'avanços en els estudis informatius d'altres obres clau en la infraestructura, com el nou eix passant nord-sud des de la xarxa ferroviària de València i la segona plataforma d'alta velocitat que connectarà la capital del Túria amb Castelló de la Plana.

D'altra banda, ha anunciat de l'eixida a concurs "immediata" de les obres de renovació entre Xàtiva i Alcoi, per valor de 117 milions, dins el pla de millora de la rodalia, una inversió que, segons ha destacat, només es pot comparar amb la que es va fer quan es va estrenar la via, fa 120 anys.

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en funcions, Raquel Sánchez, a l'estació de Xàtiva
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en funcions, Raquel Sánchez, a l'estació de Xàtiva / À Punt NTC

També et pot interessar

stats