L'Aeroport de València reflota i tanca el 2022 amb xifres prepandèmia: 8,1 milions de passatgers
Les obres de modernització de les terminals acabaran a l'estiu i per a l'any actual s'espera un nou rècord en el volum de viatgers
L'any 2022 ha sigut el de la recuperació per a l'aeroport de València, que ha tornat ja als volums de passatgers registrats abans de la covid-19. L'exercici ha tancat amb 8,1 milions de passatgers, el doble que l'any anterior i només un 5% per davall de les xifres rècord que va registrar el 2019. El director, Antonio García Aparicio, ha informat del balanç anual en un desdejuni amb els mitjans de comunicació en què també ha donat algunes pinzellades sobre el que s'espera aquest 2023, que ha començat també amb molta força i es preveu encara millor que l'any passat. Hi ha operadores que estan demanant tindre la capital valenciana com a destinació, i actualment està connectada per més d'un centenar de rutes aèries amb una setantena de ciutats de vint països. L'estimació, si tot va bé, és que se supere de nou el màxim de viatgers.
Amb tota la cautela a què obliga haver passat una pandèmia que va deixar els aeroports literalment buits, la tendència és clarament creixent. El 2022 encara va començar amb un gener i febrer llastats pel coronavirus, amb molt pocs viatgers. Però la recuperació ha sigut notable, a mesura que avançaven els mesos i la crisi sanitària quedava arrere. El segon semestre de l'any van comptabilitzar-se dades de trànsit molt positives i només a l'agost se superaren els 800.000 passatgers a l'aeròdrom valencià, la millor xifra de la història, puntualitza el responsable. En total, en els últims dotze mesos han passat per les terminals 8.114.852 i s'hi han operat 73.498 vols, segons Aena.
García Aparicio, en el càrrec des de l'1 de desembre, ha afirmat que l'objectiu per al 2023 és mantindre la tònica a l'alça i fer "el salt de qualitat" en el servei gràcies a una sèrie d'obres de remodelació a l'edifici —amb capacitat actual per a 10,5 milions de passatgers— i el filtre de seguretat al passatger que conclouran a l'estiu. També està sobre la taula l'ampliació de l'oferta comercial amb tres nous punts de restauració en la zona d'embarcament i una altra cafeteria en la de facturació.
L'actuació principal, de 4,1 milions d'euros d'inversió, es duu a terme per a remodelar, actualitzar i homogeneïtzar la terminal 1, que continuarà amb la modernització del vestíbul d'entrada de facturació, el taulell d'informació al públic i la retirada d'escales posteriors que estan fora de servei. En el filtre de seguretat al passatger s'augmentarà un 30% la superfície per a acollir tres línies més de pas i ampliar de cinc a tretze les portes de pas de la targeta d'embarcament per a l'accés, que serà automàtic i permetrà atendre 2.000 passatgers per hora (enfront dels 1.500 actuals).
Segons el Document de Regulació Aeroportuària d'Aena 2022-2026, la inversió compromesa per a l'Aeroport de València ascendeix a 33 milions. Comprén, a més de les obres esmentades, l'adaptació a l'estàndard marcat per una directriu europea de les màquines de revisió d'equipatges, actuacions en el camp de vol, actuacions d'adaptació a la normativa i millores operatives en recorreguts de carrers de rodatge o perimetrals.
Noves rutes el 2023
A l'Aeroport de València operen 23 aerolínies —la principal és Ryanair— amb 105 rutes que connecten 20 països, 69 ciutats i 76 destinacions. García Aparicio ha afirmat que algunes companyies ja han informat de noves rutes per a enguany, com Ryanair o Volotea, però no ha precisat més detalls, sinó que s'ha limitat a dir que "apareixen i desapareixen constantment".