L'accés nord del port de València, nou motiu de debat entre les administracions implicades
El comissionat per al corredor del mediterrani opta pel ferrocarril, mentre que el port alerta que és més car que per carretera.
L'accés nord del port de València ha generat nou motiu de debat entre les administracions implicades. El comissionat per al corredor del mediterrani, Josep Vicent Boira, planteja aprofitar la infraestructura ferroviària per al transport de contenidors, mentre que els responsables del port alerten que esta solució és més cara que el transport per carretera. Des de la Generalitat s'aposta per una solució mixta.
Boira defén el ferrocarril i no la carretera com a futur accés nord al port de València. Assegura que es podrà utilitzar la via que quedarà en desús quan estiga fet el túnel passant i la doble plataforma València-Castelló.
L'Autoritat Portuària de València no s'oposa al ferrocarril, però demana una subvenció de 50 euros per contenidor perquè eixe sistema, assegura, té costos addicionals.
Davant el debat suscitat, el conseller de Política Territorial, Arcadi España, es mostra conciliador i aposta per una fórmula mixta entre el transport per carretera i el tren.
Modificacions en el projecte d'ampliació
Arcadi España ha qualificat de bones decisions les modificacions introduïdes pel port de València al projecte d'ampliació nord, després de renunciar a allargar el dic d'abric i a augmentar el dragatge del canal d'accés a la futura terminal de contenidors. No obstant això, ha insistit que seran els tècnics els que han de decidir si és necessària una nova declaració d'impacte ambiental.
En el mateix sentit s'ha pronunciat el nou president de Ports de l'Estat, Francisco Toledo, que ha valorat aquest dimecres com "un encert" la renúncia per part del Port de València a prolongar el dic d'abric i a ampliar el dragatge en el canal d'accés, dues de les actuacions "més qüestionades i problemàtiques".
D'aquesta manera, Toledo creu que l'Autoritat Portuària de València va pel "bon camí", que pot marcar "un abans i un després en la relació entre el port i la ciutat" i que pot aprofitar les al·legacions per a "fer més sostenible" tant des del punt de vistes mediambiental com econòmic i social.
Toledo: "Qui ha d'avaluar la DIA són els tècnics"
Quant a si considera necessària una nova declaració d'impacte ambiental (DIA) amb els canvis anunciats per l'Autoritat Portuària per a la futura terminal nord, el responsable de Ports de l'Estat ha assenyalat que aquesta és "una qüestió legal i tècnica" i "per tant, qui ha d'avaluar-lo són els tècnics". En la seua opinió, fer un debat sobre la declaració d'impacte ambiental per part de les persones que no som expertes "és absurd".