La inflació valenciana comença l'any a la baixa i tanca gener en el 2,5%

L'abaratiment de l'energia impulsa la baixada de set dècimes en l'IPC, la més gran des de febrer del 2025

Una bombeta de la llum (arxiu)
Una bombeta de la llum (arxiu) / Ricardo Rubio (Europa Press)

La inflació a la Comunitat Valenciana ha iniciat el 2026 amb tònica descendent, després de retallar més de mig punt en l'últim mes. Les dades publicades este divendres per l'Institut Nacional d'Estadística (INE) situen l'índex de preus al consum (IPC) de gener en el 2,5% en taxa interanual, set dècimes menys que al desembre però dos per damunt de la mitjana estatal. L'indicador ha experimentat la baixada més gran en pràcticament un any, des del febrer passat, i se situa en xifres que no es veien des d'abans de l'estiu.

L'ens estadístic atribuïx esta evolució a la baixa al comportament de l'energia, ja que l'electricitat s'ha encarit menys en comparació amb gener del 2025 i els combustibles i lubricants s'han abaratit. Així, és la vivenda el grup que més espenta a la baixa l'IPC, que cau més de quatre punts i es queda en el 4,3% a l'autonomia valenciana gràcies al fet que la pujada de la llum ha sigut més suau ara que fa just un any —3,7% enfront del 20,5%—.

La taxa subjacent, que no inclou en el càlcul elements volàtils com l'energia i els aliments frescos, es manté en el 2,9%, el mateix percentatge que el mes passat i tres dècimes superior a la mitjana del conjunt espanyol. La dinàmica d'este indicador, que permet mesurar de forma més ajustada l'evolució estructural dels preus a mitjà termini, ha oscil·lat durant tot l'últim exercici en una forqueta entre el 2,2 i el 3%.

La resistència inflacionària dels aliments

La treva dels preus en gener s'explica fonamentalment per l'evolució dels subministraments energètics. En canvi, l'alimentació, un dels grups més rellevants de la cistella, està mostrant una gran resistència inflacionària i està costant prou de moderar. A la Comunitat Valenciana els preus d'estos productes han crescut un 2,9% en el primer mes del 2026. La taxa de l'IPC interanual disminuïx una dècima, testimonial, i es queda lleugerament per davall de la mitjana estatal (3%). L'INE destaca l'encariment d'elements bàsics de la llista de la compra, com ara els ous (30,7 %) i la carn de boví (16,3 %).

L'INE destaca que les pujades de preu més rellevants al gener respecte al mateix mes de l'any anterior, a més dels ous, han sigut el transport combinat de passatgers (+26,5%), la recollida del fem (+26%), la joieria i els rellotges de polsera (+24,7%) i el transport de passatgers per tren (+19,1%). Per contra, les baixades més notables les registraren els olis vegetals (-20,6%), els combustibles líquids (-11,5%), la gasolina (-7,4%), els videojocs i consoles (-7,1%) i el butà i el propà (-6,7%).

El Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa destaca en un comunicat que la inflació continua moderant-se en línia amb l'objectiu del BCE i permet a les famílies continuar guanyant poder adquisitiu. "En el conjunt del 2025, la capacitat de compra agregada de les llars va augmentar un 1,5%, gràcies al fet que les pujades dels salaris foren superiors a la inflació mitjana de l'exercici", detallen les mateixes fonts.

També et pot interessar

stats