Incertesa en el xicotet comerç a l'inici de la campanya de Nadal per l'impacte de la inflació en la renda de les famílies

Confecomerç tem la caiguda de la rendibilitat si es mantenen o cauen les compres per l'impacte de la inflació en la butxaca dels compradors amb l'augment de costos que arrosseguen les botigues

Un home carrega un televisor recent comprat en un centre comercial valencià, en una imatge d'arxiu
Un home carrega un televisor acabat de comprar en un centre comercial valencià, en una imatge d'arxiu / À Punt NTC
05 de desembre 2022 - 11:02

Inflació i incertesa són les paraules que sobrevolen la campanya comercial de Nadal. Els temors del sector es posen a prova aquest dimarts, dia de la Constitució, el primer festiu que permet obrir tots els comerços al desembre, el mes en què moltes botigues concentren entre els 25 i el 30% de les compres de tot l'any.

"Hi ha molta incertesa sobre la renda disponible per a les famílies" ha explicat a Les notícies del matí José Luis Beltran, vicepresident de la Confederació de Comerç d'Alacant, Castelló i València (Confecomerç), que representa a milers de pimes i micropimes valencianes. Vol veure el got mig ple i considera que el comerç hauria d'aspirar a repetir xifres de 2021. Però alhora veu amb dubtes els marges de rendibilitat per als comerços si es mantenen o cauen les compres, per la pèrdua de poder adquisitiu de moltes famílies, quan molts establiments han incrementat costos estructurals, particularment pel que fa a l'energia.

Per al vicepresident de Confecomerç aquests problemes són particularment greus per a forns, pastisseries i carnisseries, intensives en electricitat i víctimes de l'augment del preu de les matèries primeres, com la farina, per la qual cosa ha demanat sensibilitat a la Generalitat perquè valore una possible línia d'ajudes ad hoc. Segons ha recordat, la continuïtat de molts d'aquests establiments ja estava en risc abans de la crisi de preus i costos derivada de la invasió d'Ucraïna, per la falta de relleu generacional o la dificultat de trobar treballadors especialitzats.

Pel que fa a l'impacte del decret d'estalvi energètic, José Luis Beltran ha admés que l'administració és laxa amb les dificultats tècniques i d'inversió dels comerços per a habilitar el tancament automàtic de les portes (a fi de conservar al màxim la temperatura) i ha anticipat que s'ha cursat una petició a través de la confederació estatal per a poder mantindre les llums més enllà de les 22 hores per Nadal, l'hora límit que marca la nova regulació.

D'altra banda, ha celebrat la campanya del bo comerç de la Generalitat i aposta per la seua continuïtat en el temps, perquè considera que reforça del teixit comercial de proximitat, un model de ciutat que dona vida als barris.

El vipresident de Confecomerç José Luis Beltran en una connexió per videoconferència amb À Punt
El vipresident de Confecomerç José Luis Beltran en una connexió per videoconferència amb À Punt / À Punt NTC

També et pot interessar