La Generalitat i els supermercats estudien un bo consum per a abaratir la cistella de la compra de les famílies

L'Associació de Supermercats es mostra disposada a colaborar en l'iniciativa del Consell, que encara no s'ha pronunciat

Secció de fruita d'un supermercat
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
09 de març 2023 - 09:55 Actualitzat: 09 de març 2023 - 21:21

La Generalitat i els supermercats valencians estudien ajudes directes, com un bo de consum, per a abaratir la cistella de la compra de les famílies en situació vulnerable. Així ho ha confirmat en Les notícies del matí Pedro Reig, el president de l'Associació de Supermercats de la Comunitat Valenciana, Asucova, que representa grans empreses de la distribució com ara Mercadona, la cooperativa Consum, Mas y Mas i altres cadenes d’alimentació. El cap del Consell ha confirmat que s'està treballant en aquesta iniciativa, encara que ha admés que la implantació del bo és "complexa".

“Estem estudiant com articular mecanismes per a famílies més desfavorides o de pobresa alimentària per a ajudar-los que puguen comprar”, avançava Reig en referència a la cistella de la compra. En aquest sentit, ha concretat que la Generalitat i aquesta associació estudien, entre altres possibilitats, bons o ajudes directes a les famílies.

“Estem mirant quines són les opcions”, ha puntualitzat. Reig no ha concretat quan es podrà fer efectiva l'ajuda, cap a la qual Asucova mostra la seua “total predisposició”, segons ha reconegut, i s’ha limitat a dir que l’ajuda s'està analitzant perquè requereix des d’estudiar el segment de població que es podria beneficiar, fins al sistema informàtic per a gestionar-ho o la consignació del pressupost.

Poc després de l'anunci, Ximo Puig ha avançat que la setmana que ve els representants del Consell i dels supermercats tindran una nova reunió, "en la qual podrem començar a establir quina és la via", segons ha indicat. "Es tracta que les famílies que tinguen rendes més baixes tinguen el suport públic i de les distribuïdores en una situació de dificultat. Eixe és el camí", ha exposat Puig.

Pel que fa a la població que podria beneficiar-se d'aquesta iniciativa, Puig calcula que al territori "hi ha cinc milions de persones i d'elles, almenys una cinquena part podrien estar en eixa situació", afirmava en referència a la població que podria acollir-se al bo. La mesura podria beneficiar, en aquest sentit, vora 400.000 famílies valencianes.

Ajudes directes al consumidor

De les declaracions de Reig es desprén, si finalment es materialitza aquesta iniciativa, que els consumidors en situació vulnerable rebrien un bo que podrien bescanviar directament al supermercat.

D'aquesta manera, serien les famílies més vulnerables les que podrien beneficiar-se de la mesura amb ajudes directes i no la població en general, com fins ara ha ocorregut en les iniciatives per a amortir la pujada dels preus.

Fins i tot, el representant dels supermercats no ha descartat que les cadenes de supermercats puguen contribuir a aquesta bonificació: "El sector de la distribució estem disposats a estudiar i posar una part de la bonificació, dins del poc marge de maniobra que tenim", ha explicitat. A pesar d'aquesta voluntat, Pedro Reig no ha indicat fins a quin percentatge estaria disposat a aportar Asucova.

Per la seua banda, el president de la Generalitat ha indicat des de Castelló que, a pesar de la complexitat que suposa dur a terme aquesta iniciativa per a famílies vulnerables, s'està estudiant perquè es puga "suturar la ferida" per a les famílies amb més dificultats i sense perjudicar els productors ni el xicotet comerç.

"Poc marge de maniobra"

Durant tota l'entrevista, el president de l'associació Asucova ha admés en la ràdio d'À Punt que els supermercats i els governs autonòmics tenen “poc marge de maniobra” per a reduir l’import del tiquet en caixa, perquè el preu que paguen els consumidors finals, més encarit que mesos enrere, és a causa d'un increment de la cadena alimentària.

En aquest sentit, apuntava a l’increment dels costos energètics, iniciat el 2021, a la qual va seguir una pujada dels preus en origen, que el president de l’associació dels supermercats situa en el 35%. A aquest encariment, s’afig un tercer sobrecost, el de la transformació industrial, que estableix en el 20%.

Pedro Reig, tot i assegurar que la reducció de l’IVA de certs productes –que va entrar en vigor al gener- ha rebaixat el preu final d’eixos aliments, creu que l’encariment de la cistella de la compra encara durarà un temps més. A parer seu, “després de l’estiu” començarà a contindre’s el preu dels aliments, “a mesura en què vaja baixant el preu de les matèries primeres”.

“La reducció de l’IVA ha tingut un impacte positiu, han baixat en la mateixa proporció de l’IVA”, ha assenyalat durant la seua intervenció en Les notícies del matí. És més, Reig ha concretat que els supermercats han reclamat la baixada de l’import de la carn i el peix, vist que són essencials en la dieta, però la seua reivindicació no ha sigut atesa. 

També et pot interessar

stats