Facua detecta dotze productes amb reduflació: redueixen la quantitat i apugen el preu

L'associació de consumidors ha localitzat aquests casos en l'anàlisi sobre l'evolució anual de més de 500 preus feta en nou grans cadenes de supermercats i hipermercats.

Hipermercat
Hipermercat / Facua

Facua-Consumidors en Acció ha detectat dotze productes amb reduflació entre els 507 preus analitzats en un estudi en què s'ha comparat l'evolució dels preus en nou cadenes de supermercats. Es tracta de marques que han reduït la grandària de l'envàs o el pes del producte i, a més, els han apujat de preu.

Fins a un 78,9% més cara que fa un any costa la maionesa casolana Calvé en Supermercados Mas per un article el pot del qual és ara més xicotet i conté menys quantitat.

Aquesta marca de maionesa es comercialitzava el gener de 2022 en aquesta cadena de supermercats andalusa en format de 225 mil·lilitres, a un preu, segons el catàleg vigent entre el 10 i el 27 de gener, de 0,99 euros. El 2023, s'ha reduït lleugerament la grandària del pot fins als 210 mil·lilitres, 15 mil·lilitres menys, i s'ha encarit fins als 1,70 euros, pujada que s'eleva fins al 91,7% si es té en compte la variació per litre.

Aquest fenomen es coneix com a reduflació. Facua-Consumidors en Acció adverteix d'aquesta pràctica que duen a terme algunes empreses i que consisteix a reduir la grandària de l'envàs o la quantitat de producte que es ven mantenint o fins i tot augmentant el preu en molts casos.

També s'ha detectat una reducció del format en les creïlles Ruffles sabor de pernil en Carrefour. Aquest producte contenia 295 grams el gener de 2022, a un preu de 2,89 euros. El gener del 2023, el preu de venda era de 3,79 euros i el format s'ha reduït a 275 grams. Per tant, no sols ha perdut quantitat de producte sinó que, a més, ha incrementat el preu de l'envàs un 31,1%. Si es compara el preu per quilo, la pujada és molt més gran, del 40,6%.

L'associació ha detectat tres casos més de reduflació en productes comercialitzats en Eroski: el gel Sanex, el detergent blau marca Vipp Express i els cereals Nestlé Fitness.

A més, hi ha tres productes frescos que Lidl ha apujat, a pesar d'haver-ne reduït la grandària. Per exemple, la safata de costelles de porc a tacs ha passat de 560 grams el 2022 a 550 grams el 2023, i és, a més, un 24,7% més cara (de 3,15 a 3,93 euros).

També et pot interessar

stats