La diversificació de mercats, clau per al futur de les exportacions valencianes

Un informe elaborat per la Cambra de Comerç de València assegura que s'ha de seguir reduint el pes dels mercats europeus en el mitjà i llarg termini.

La diversificació de mercats, clau per al futur de les exportacions valencianes
La diversificació de mercats, clau per al futur de les exportacions valencianes

Les exportacions de les empreses valencianes han de reduir la seua concentració als països europeus, actualment la seua destinació principal, i diversificar-se cap als mercats emergents en els pròxims anys. Tot i això, aquest mercat ha reduït el seu pes en el total d'exportacions valencianes en més de set punts percentuals entre 2000 i 2017.

Així ho assenyala l'informe “Els mercats del comerç exterior valencià: diversificació vs. concentració” elaborat per la Cambra de Comerç de València en col·laboració amb CaixaBank, que ha sigut presentat aquest dijous pels seus autors, Gracia Cicuéndez i Vicente Mompó.

Després d'analitzar la distribució geogràfica de les exportacions de la Comunitat Valenciana en els últims 17 anys, l'estudi revela que durant l'expansió econòmica (2000-2008 i 2016-2017) hi ha hagut una tendència cap a la concentració en els mercats europeus. En canvi, en el període de recessió (2009-2015) s'han buscat altres mercats en substitució de l'estancada demanda interna i europea.

Segons Cicuéndez, el futur de les exportacions passa per la diversificació de mercats, ja que aquells que donaran oportunitats estan fora d'Europa. L'informe arreplega que els mercats europeus són fonamentals per a les vendes de la Comunitat Valenciana, però han de seguir reduint el seu pes en el mitjà i llarg termini, ja que en 2050, sis dels deu països amb major PIB seran potències emergents, segons un informe de PwC citat per l'autora.

Així mateix, l'estudi conclou que la globalització, el desenvolupament dels nous mercats emergents a Àsia i Àfrica, el major nombre d'empreses exportadores regulars, l'avanç tecnològic que possibilita posicionar-se, acostar-se a mercats nous i la política liberal de la UE quant a acords comercials seran claus per a afavorir i estimular la diversificació de mercats.

Per contra, assenyala que la proliferació d'acords comercials regionals, les tendències proteccionistes, la major volatilitat en el mercat i la reduïda grandària de les empreses són qüestions que poden frenar a les empreses a tindre un major ventall de mercats.

El president de la Cambra de Comerç de València, José Vicente Morata, ha assegurat que aquest és el moment que les empreses es posen "les piles" per a augmentar la competitivitat i aconseguir major grandària, ja que únicament a través de la internacionalització, el futur serà "tranquil". Així mateix, ha apuntat que hi ha mercats, sobretot asiàtics, que les empreses valencianes tenen "oblidats", i ha destacat com a clau el mercat marroquí, al qual ja exporten 3.000 empreses valencianes.

D'altra banda, la inclusió del corredor mediterrani en la xarxa transeuropea tindrà un impacte positiu en les exportacions valencianes.

També et pot interessar