El Black Friday culmina setmanes de descomptes agressius per a compensar la inflació

Els consumidors gastaran una quarta part del total de les seues compres nadalenques, aprofitant les promocions malgrat el temor a la recessió. Però cal estar atents: si veus una ganga increïble en internet, desconfia

Una òptica de València amb descomptes de fins al 50% pel Black Friday
Una òptica de València amb descomptes de fins al 50% pel Black Friday / Manuel Bruque (Efe)

El Black Friday celebra aquest cap de setmana la culminació de diverses setmanes d'agressives rebaixes i descomptes que el comerç ha posat en marxa per a captar uns consumidors preocupats per la situació econòmica, però que gastaran en aquestes dates almenys una quarta part del total de les seues compres nadalenques.

El Black Friday, el Ciber Monday i Nadal concentren el 40% de l'activitat comercial i logística del tot l'any, segons assegura la patronal del transport i la logística UNO.

Una promoció totalment consolidada a la Comunitat Valenciana i que prové dels Estats Units, on els nord-americans ixen a gastar en el Black Friday, la jornada de febre consumista que segueix al tradicional Dia d'Acció de Gràcies.

L'inici del Black Friday en un divendres final de novembre ja és història i aquesta data d'explosió de rebaixes s'ha avançat enguany a quasi tot el mes, perquè el comerç ja ha llançat les seues ofertes, més agressives enguany per a compensar els efectes de l'elevada inflació en les butxaques.

L'Observatori Cetelem (de BNP Paribas) indica que el 48% dels espanyols enquestats compraran algun producte en el Black Friday, cosa que significa tres punts percentuals menys que en la mateixa data de l'any passat.

La mateixa anàlisi, no obstant això, conclou que la despesa prevista serà de 279 euros de mitjana per persona, un 7% més respecte a 2021, la qual cosa es relaciona en gran manera amb un augment mitjà dels preus.

Més roba, menys mòbils

No hi ha sector que no s'haja rendit a la temptació del Black Friday quant a una millora de la facturació a base de preus rebaixats, des dels viatges, la restauració, l'oci, l'hostaleria, els materials de construcció, els de la llar i, fins i tot, el lloguer de vehicles, gimnasos o cursos de formació.

No obstant això, els cinc productes més demandats per a aquesta primera etapa de rebaixes de final d'any seran els referits a la moda, el calcer i els complements, seguits pels dispositius mòbils, els joguets i els productes de salut i bellesa.

L'informe de Cetelem destaca com a novetat enguany una "caiguda substancial" en la intenció de compra de dispositius mòbils i de productes de joc, al voltant de quatre punts percentuals menys respecte a 2021.

Aquesta intenció de compra es repartirà enguany entre el comerç electrònic (un 62% dels consumidors) i la compra presencial en botiga (38%), avança un estudi d'Adevinta.

El dia que més factura el comerç electrònic

El Black Friday ja és el dia que més es factura de tot l'any en el comerç electrònic. Ho confirma un dels majoristes més potents d'Espanya, l'empresa BigBuy de Montcada, que fa més de 2 milions d'enviaments pel planeta. Aquesta setmana incrementen el ritme de treball i la plantilla perquè les comandes es multipliquen.

Perquè es facen una idea, preparen mil comandes a l'hora. En un dia normal es facturen uns 6.000 productes i ara pel Black Friday, 25.000 comandes al dia que s'envien a més de cent països de tot el món. De fet, el 95% dels més dels dos milions d'enviaments ixen fora d'Espanya. I ara, el producte estrela són els televisors. Hui, per exemple, n'han facturat 1.500 que han eixit en desenes de camions cap a la destinació.

El xicotet comerç no realitzarà descomptes agressius

El comerç de proximitat descarta que vagen a produir-se grans descomptes per a aquesta campanya d'ofertes, a causa de la complicada conjuntura econòmica actual i perquè els comerços ja van molt al límit, segons ha informat la Confederació Espanyola de Comerç (CEC) en un comunicat. Es preveu que es limiten a determinats articles i que de manera generalitzada no vagen a produir-se grans promocions.

No obstant això, la patronal del comerç minorista s'ha mostrat optimista respecte a una major afluència de gent als carrers de consumidores que desitgen apostar per l'experiència de compra en botiga física.

Respecte a la participació en aquesta jornada d'ofertes, aproximadament un 45% del xicotet comerç ho va fer el 2021, una xifra que es preveu similar per a enguany.

Uatae demana als consumidors fer costat al xicotet comerç

La Unió d'Associacions de Treballadors Autònoms i Emprenedors (Uatae) ha fet una crida als consumidors perquè en aquests temps "convulsos" i marcat per la incertesa econòmica facen costat al xicotet comerç durant la campanya del Black Friday.

Així, considera primordial la necessitat d'abordar un canvi perquè, en aquestes dates de consum compulsiu, es reflexione i es plantege un nou model que transite cap a un molt més sostenible amb el medi ambient, i, sobretot, on es prioritze la proximitat entre els productors i els usuaris.

Els centres comercials preveuen consolidar la recuperació de les vendes

L'Associació Espanyola de Centres i Parcs Comercials (AECC) considera que les campanyes de Nadal i el Black Friday han generat unes expectatives "molt positives" i, per tant, contribuiran a consolidar una recuperació del consum que ajude a tancar l'any amb "bones dades".

D'aquesta manera, segons l'AECC, continua la tendència de recuperació vista al llarg de 2021 i, comparant les xifres de 2022 amb el primer semestre de l'any passat, la pujada de vendes és d'un 25,8% i la d'afluències d'un 20,4%.

L'OCU i Facua animen a comprar el necessari i estar atents a fraus

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) denuncia que el 99% de les rebaixes anunciades pel Black Friday no són reals. Una dada que afecta sobretot, i segons un estudi que ha fet entre diferents comerços en línia, electrodomèstics i tecnologia.

Per la seua bada, Facua-Consumidors en Acció ha alertat també sobre la proliferació d'estafes, alhora que ha aconsellat els consumidors que no compren de manera impulsiva i intenten racionalitzar-les segons les seues necessitats reals. Per a evitar aquests enganys, Facua recomana veure quins productes poden interessar amb antelació i saber el seu preu previ per a no caure en els falsos descomptes.

Black Friday, si veus una ganga increïble en internet, desconfia

Les ofertes del Black Friday inunden des de fa dies el correu electrònic i les xarxes socials per a les nostres compres per internet, però els experts adverteixen dels possibles perills de frau i donen una pista: millor desconfiar de les gangues increïbles.

Aquests dies els aprofiten els ciberdelinqüents per a intentar fer-se amb les nostres dades o els nostres diners. Una allau comercial que fa que baixem la guàrdia i ens llancem a comprar sense comprovar la fiabilitat del web, l'oferta o el venedor, la qual cosa pot fer que engrossim la llista de víctimes de compres en línia fraudulentes, segons alerta l'empresa de ciberseguretat Eset.

Des del web de l'Institut Nacional de Ciberseguretat (Incibe) es recomana sospitar si els preus "estan notablement per davall del mercat o si tots els productes (d'una web) tenen el mateix import".

Els consells de la Policia Nacional per a evitar el "Black Frau"

La Policia Nacional adverteix que el Black Friday pot convertir-se en "Black Frau" per a molts consumidors, ja que els ciberdelinqüents aprofiten aquesta data per a tractar d'enganyar de nombroses formes, com la suplantació de pàgines web d'empreses conegudes o correus electrònics que simulen ser de companyies de paqueteria.

Experts de la Unitat de Central de Ciberdelinqüència de la Policia Nacional han recordat una sèrie de pautes. Per exemple, sempre que es realitze una transacció en internet és molt important fixar-se que la pàgina web on es fa és fiable. Cal mirar que l'adreça comence per "https", que tinga certificat de seguretat i segell de confiança i que el disseny i la redacció siga bona.

En el cas dels telèfons mòbils, s'han de tindre actives totes les mesures de seguretat, com el desbloqueig biomètric o el patró de bloqueig, i així evitar que puguen accedir al mateix o a les aplicacions de pagament.

I, per a acabar, el Black Friday no només ens afecta la butxaca, sinó també el nostre estat mental. De fet, una enquesta revela que sis de cada deu consumidors pateixen estrés i ansietat davant d'aquesta allau d'ofertes. La causa principal: pensar que deixem escapar ofertes per als nostres regals de Nadal.

També et pot interessar

stats