El Black Friday del coronavirus, més digital i amb menys gasto
Confecomerç consciencia sobre el comerç de proximitat amb la campanya “Un futur menys black”, amb 15.000 euros en premis.
Aquest divendres se celebra el Black Friday o divendres negre i, segons les estimacions de les organitzacions de consumidors, els valencians gastaran enguany un 10% menys pels efectes del coronavirus. Un 70% dels consumidors no comprarà i el que ho faça es gastarà una mitjana de 174 euros, segons l'OCU. Des de fa dia dies moltes marques i comerços s'han llançat a pels consumidors amb ofertes agressives per a recuperar la frenada de les vendes que ha suposat la crisi de la Covid-19. El xicotet comerç no vol perdre aquesta demanda i també s’hi suma amb noves iniciatives.
La Confederació de Comerç de la Comunitat Valenciana, Confecomerç, ha llançat al voltant del Black Friday una campanya per a encoratjar la ciutadania a fer les compres en el xicotet comerç. Rafael Vaello, membre de la junta directiva, ha destacat a la ràdio d'À Punt que han impulsat la campana “Un futur menys Black” per a incentivar la compra en el xicotet comerç amb 15.000 en premis a manera de vals bescanviables de 100 i 200 euros per compres. “D'aquesta manera potenciem la venda ara i els premiats la setmana que ve ho torne a gastar avançant les compres de Nadal”.
Vaello ha dit que els ciutadans s'han de conscienciar que és més important que mai apostar pel comerç de proximitat per a fer les compres “perquè si no acabarem desapareixent” i també ha reclamat més ajudes per part de la Generalitat. A més, ha destacat que, encara que els queda molt camí per recórrer, des de Confercomerç estan fent esforços per a la digitalització del comerç i la venda en línia i s'hi han sumat ja 3.000 comerciants.
En el mateix sentit s'ha pronunciat en À Punt Joan Ramon Sanchis, director de la càtedra d'Economia del Bé Comú de la Universitat de València. Per a Sánchez és important no caure en el consumisme i a l'hora d'elegir on comprar, introduir criteris de sostenibilitat i de proximitat. “Cal fomentar el comerç local perquè d'eixa manera potenciem també el desenvolupament del territori i al mateix temps penalitzar aquelles empreses que utilitzen paradisos fiscals i que exploten els treballadors, i estar favor de les que tenen major compromís amb la societat”.
Incertesa en els consumidors
Aquest tret d'eixida a les compres de Nadal guarda enguany per la seua peculiaritat més incògnites sobre com es comportaran els consumidors, que no obstant això ja estan responent a les ofertes. Un Black Friday amb més incertesa atesa la situació de l'economia per la pandèmia i amb un resultat que dependrà més que mai de si es fan grans descomptes.
Un 65% dels consumidors pensa que gastarà igual que l'any passat, el 28% diu que gastarà menys i només un 7% té pensat gastar més, segons l'OCU. Els consumidors de més de 60 anys són els que menys pensen gastar.
La xarxa, gran protagonista de les compres
Aquest divendres negre, per la Covid, és el més en línia dels viscuts fins ara. La xarxa s'ha convertit en una de les grans protagonistes. En el Black Friday representarà el 70% de les compres, segons l'anàlisi del comparador Acierto.com. De fet, el 27% dels que solien fer compres físiques en aquest període, renunciaran a fer-ho enguany. Segons una enquesta de l'OCU, la majoria, un 51%, té pensat comprar exclusivament en línia i només el 15% acudirà a una botiga física en exclusiva.
Mirar amb lupa els preus
Una jornada en la qual cal mirar més amb lupa els preus per a evitar possibles abusos perquè no sempre s'apliquen grans descomptes. Així ho ha constatat l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). El 2019 només van baixar de preu el 17% dels productes enfront del 29% que van pujar.
El 84% dels consumidors creu que la gran majoria de comerç ofereixen falsos descomptes en Black Friday, segons un sondeig realitzat per FACUA-Consumidors en Acció. Per això recomanen verificar si el que se'ls ofereix és realment una oferta. A més, consideren fonamental que el consumidor minimitze riscos i acudisca a comerços i webs de confiança, i adverteix que hi ha una “alarmant” proliferació de falsificacions en internet.
3.600 contractacions a la Comunitat Valenciana
El Black Friday i el Cyber Monday del dilluns que ve generaran a la Comunitat Valenciana al voltant de 3.600 contractacions, un 3,9% menys respecte a 2019, segons un estudi elaborat per l'empresa de recursos humans de Randstad. En l'àmbit provincial, València registrarà el major volum de contractes amb 2.170, mentre que a Alacant se’n faran 1.000, i a Castelló, 430.
El 62,8% dels contractes es produiran en el sector de la logística, que ha augmentat substancialment d’importància respecte a l'any passat, quan el pes era del 54,2%. El comerç passa de suposar el 45,8% de tots els contractes a només el 37,2% en l'actualitat. L'aposta pel comerç electrònic és una tendència de consum que no sembla que tinga tornada arrere. Empaquetadors, carretoners, mossos de magatzem, transportistes i professionals destinats a l'atenció al client, tant per a atenció en línia com telefònica són les professions més reclamades.
L'estalvi involuntari
Entre els factors que poden ajudar al consum trobem un determinant: el confinament ha afavorit l'estalvi involuntari. En concret les famílies espanyoles van estalviar un 31,1% de la seua renda durant el segon trimestre de l'any –l'estalvi es va situar en 60.204 milions d'euros, enfront dels 36.856 milions d'euros del segon trimestre de l'any passat–. Un rècord històric que supera en més de 10 punts l'anterior màxim, del 20,1%, aconseguit el segon trimestre de 2009, en plena crisi financera.
Per a acabar, la frustració acumulada per la situació de la pandèmia és un altre dels factors que està repercutint en les vendes. Ací entra en joc la compra com a compensació. El client compra perquè s'ho mereix, perquè és una ocasió per a fer-se un regal. Això, de fet, podria acabar derivant en compres compulsives (que afectarien tres de cada cinc consumidors), segons el portal Acierto.com.