Les agències de viatge es manifesten a València i reclamen ajudes directes
També demanen la suspensió de la llei de viatges combinats, que els obliga a avançar la devolució de diners si es cancel·la el viatge.
Les agències de viatge han recorregut en cotxe aquest matí els carrers de València per a denunciar la situació crítica que travessen des que va començar la pandèmia. Reclamen que el seu sector aparega especificat dins del pla d'ajudes destinades al turisme, aprovat per la Generalitat.
I mentre arriben les ajudes, el sector també demana que se suspenga la llei de viatges combinats, ja que aquesta norma els obliga a avançar la devolució de diners a la clientela si es cancel·la el viatge.
El sector fa deu mesos que no ingressa pràcticament res. Un equip d'À Punt ha acompanyat durant unes hores el propietari d'una agència per a mostrar la realitat d'aquells que cada dia obrin la porta d'un negoci que no travessa pràcticament ningú. Luis León, gerent de Geoviajes València, ha reconegut que el seu dia a dia “està sent molt dur”, ja que han de gestionar un munt d'expedient per a resoldre les anul·lacions dels clients i també les repatriacions de gent als seus països, “un servei d'assessor gratuït”.
Segons destaca, la seua facturació en 2020 s'ha reduït d'1,5 milions d'euros, a menys de 100.000 euros. “Estic tirant d'estalvis, però molts companys ho estan passant molt malament i l'administració ens està menystenint”, denúncia Luis León.
Automatitzar processos i atendre de manera remota
Les agències hauran d'automatitzar processos, atendre de manera remota i formar-se en noves tecnologies per l'aparició d'un nou perfil de viatger que té com a prioritat obtindre seguretat i la confiança a conseqüència de la pandèmia. Així, ho inicia una anàlisi elaborada per la Confederació Espanyola d'Agències de Viatges (CEAV) que indica que, després de la pandèmia, un 20% dels viatgers canviarà els canals de reserva i que augmentarà en un 30% l'ús de les agències de viatges presencials i un 26% la utilització dels serveis en línia.
El motiu principal pel qual molts viatgers reserven els seus viatges i escapades a través d'una agència és per la seguretat i garantia que els ofereixen (34%), encara que també ho fan per comoditat (25%) i per l'assessorament que reben (17%). En una situació en la qual el nou perfil de viatger té com a prioritat obtindre seguretat i la confiança, “les agències de viatges tenen a la seua mà eixir reforçades d'aquesta situació”, segons subratlla l'estudi, que indica, a més, que el seu paper serà fonamental en la desescalada particular del món dels viatges, i per a això és necessari una adaptació.
A més, en l'actualitat, el viatger necessita assessorament extens per a conéixer les restriccions dels llocs que visita, tindre un suport en cas de cancel·lació o interrupció del viatge i a més ser atés amb el menor contacte possible, per la qual cosa el concepte d'assessor de viatges pren cada vegada més força. Per a Carlos Garrido, president de CEAV, es tracta, per tant, d'adaptar-se als temps i prendre aquesta crisi sanitària com una oportunitat per a tancar del tot el procés de compra de viatge en la seua versió més tecnològica i a distància, sense perdre l'essència d'una agència de viatges tradicional.