Les agències de viatge es manifesten a València i reclamen ajudes directes

També demanen la suspensió de la llei de viatges combinats, que els obliga a avançar la devolució de diners si es cancel·la el viatge.

Un dels cartells de la marxa de protesta de les agències de viatge
Un dels cartells de la marxa de protesta de les agències de viatge

Les agències de viatge han recorregut en cotxe aquest matí els carrers de València per a denunciar la situació crítica que travessen des que va començar la pandèmia. Reclamen que el seu sector aparega especificat dins del pla d'ajudes destinades al turisme, aprovat per la Generalitat.

I mentre arriben les ajudes, el sector també demana que se suspenga la llei de viatges combinats, ja que aquesta norma els obliga a avançar la devolució de diners a la clientela si es cancel·la el viatge.

El sector fa deu mesos que no ingressa pràcticament res. Un equip d'À Punt ha acompanyat durant unes hores el propietari d'una agència per a mostrar la realitat d'aquells que cada dia obrin la porta d'un negoci que no travessa pràcticament ningú. Luis León, gerent de Geoviajes València, ha reconegut que el seu dia a dia “està sent molt dur”, ja que han de gestionar un munt d'expedient per a resoldre les anul·lacions dels clients i també les repatriacions de gent als seus països, “un servei d'assessor gratuït”.

Segons destaca, la seua facturació en 2020 s'ha reduït d'1,5 milions d'euros, a menys de 100.000 euros. “Estic tirant d'estalvis, però molts companys ho estan passant molt malament i l'administració ens està menystenint”, denúncia Luis León.

Automatitzar processos i atendre de manera remota

Les agències hauran d'automatitzar processos, atendre de manera remota i formar-se en noves tecnologies per l'aparició d'un nou perfil de viatger que té com a prioritat obtindre seguretat i la confiança a conseqüència de la pandèmia. Així, ho inicia una anàlisi elaborada per la Confederació Espanyola d'Agències de Viatges (CEAV) que indica que, després de la pandèmia, un 20% dels viatgers canviarà els canals de reserva i que augmentarà en un 30% l'ús de les agències de viatges presencials i un 26% la utilització dels serveis en línia.

El motiu principal pel qual molts viatgers reserven els seus viatges i escapades a través d'una agència és per la seguretat i garantia que els ofereixen (34%), encara que també ho fan per comoditat (25%) i per l'assessorament que reben (17%). En una situació en la qual el nou perfil de viatger té com a prioritat obtindre seguretat i la confiança, “les agències de viatges tenen a la seua mà eixir reforçades d'aquesta situació”, segons subratlla l'estudi, que indica, a més, que el seu paper serà fonamental en la desescalada particular del món dels viatges, i per a això és necessari una adaptació.

A més, en l'actualitat, el viatger necessita assessorament extens per a conéixer les restriccions dels llocs que visita, tindre un suport en cas de cancel·lació o interrupció del viatge i a més ser atés amb el menor contacte possible, per la qual cosa el concepte d'assessor de viatges pren cada vegada més força. Per a Carlos Garrido, president de CEAV, es tracta, per tant, d'adaptar-se als temps i prendre aquesta crisi sanitària com una oportunitat per a tancar del tot el procés de compra de viatge en la seua versió més tecnològica i a distància, sense perdre l'essència d'una agència de viatges tradicional.

També et pot interessar