El 79% d'empreses valencianes exportadores es focalitza només en una zona geogràfica
L'informe assenyala que el "posicionament internacional ha ajudat les empreses a compensar l'impacte en l'economia més local dels xocs econòmics dels últims anys"
Les empreses exportadores de la Comunitat Valenciana s'han enfocat des de la pandèmia en mercats específics per a explotar millor els avantatges competitius. El 79% ha centrat l'activitat en una sola zona geogràfica; principalment, la Unió Europea.
Aquesta és una de les conclusions de l'informe "Canvis en el posicionament internacional de les empreses valencianes durant i després de la covid-19" de l'Observatori sobre Govern, Estratègia i Competitivitat de les Empreses (GECE). Ho ha presentat l'investigador de l'Ivie i director de la Càtedra d'Empresa Familiar, Alejandro Escribá, en una jornada organitzada per CaixaBank i l'Ivie.
L'informe assenyala, en paraules d'Escribá, que el "posicionament internacional ha ajudat les empreses a compensar l'impacte en l'economia més local dels xocs econòmics dels últims anys".
Així, el percentatge de vendes a l'exterior sobre el total es va mantindre al voltant del 40,6% de mitjana en les empreses exportadores valencianes, 1,2 punts percentuals més que el 2019. Aquest augment va ser major que en la mitjana d'Espanya, on només va créixer 0,3 punts entre el 2020 i el 2019 i 0,2 punts entre el 2021 i el 2020.
L'increment més destacat es va produir en les grans empreses valencianes, el percentatge de vendes de les quals va augmentar 2,4 punts el 2021.
Augmenta el pes de la UE
La UE se situa com l'àrea dominant, amb un pes per damunt del 85,6% en les mitjanes empreses i un 77,3% en grans. En el cas de les xicotetes i les microempreses, la UE és el destí de la meitat de les exportacions.
Segons Escribá, "en aquest període tan complex, les empreses han seleccionat els mercats que són millors per a elles i han centrat l'atenció en un nombre d'àrees geogràfiques menys dispers".