3.000 milions: el que aporten el torró, el raïm, el cava i els joguets a l'economia valenciana

El president de la Generalitat, Ximo Puig ha donat aquest dissabte el tir d’eixida al Nadal valencià en la Fira de Xixona

Des de Xixona, Puig ha anunciat que per al 2023 hi haurà un conveni amb l'Ajuntament de Xixona per a promocionar el Dia Mundial del Torró i la Ruta del Torró / À Punt NTC

Les festes nadalenques són un moment clau per a l'economia valenciana, ja que molts dels productes tradicionals que es consumeixen en aquesta època s'elaboren a casa nostra. La renda de moltes famílies valencianes depén d'aquests sectors que conjuguen el saber fer tradicional amb la innovació i productes com el torró, el cava, el raïm o els joguets tenen un impacte en conjunt en l'economia valenciana de 3.000 milions d'euros.

Com a mostra de suport, el president de la Generalitat, Ximo Puig, té previst visitar aquest dissabte dues cites clau del nostre territori que donen el tir d’eixida a la campanya de Nadal d’enguany, la 14a Fira de Nadal de Xixona (Alacantí), una de les cites torroneres més importants de l'estat, i el Brindis del Cava de Requena.

Des de Xixona, Puig ha anunciat que per al 2023 hi haurà un conveni amb l'Ajuntament de Xixona per a promocionar el Dia Mundial del Torró i la Ruta del Torró. A més, el cap del Consell s'ha referit a l'esforç inversor de la Generalitat en Alacant, amb el 40% d'inversió en els pressupostos.

Amb una producció de més de 15.000 tones a l'any i un volum de facturació de 1.200 milions d’euros, la indústria del torró amb epicentre a Xixona representa el 95% del mercat europeu. Actualment, el 20% de la producció va destinada al mercat exterior, especialment al continent americà.

A Requena, bressol d’una altra de les joies indiscutibles de Nadal com ho és el cava, en els darrers quinze anys la producció d’aquest escumós valencià ha augmentat de forma exponencial, gràcies en part a unes exportacions exteriors que suposen el 40%, passant d'1,5 milions de botelles a deu milions en l’actualitat, amb una facturació d’uns cinquanta milions d’euros. 

El nostre territori també lidera a escala estatal la fabricació de joguets, amb el 38% de la facturació global. Concentrades principalment en la subcomarca de la Foia de Castalla, s’espera que les jogueteres valencianes facturen enguany més de 1.650 milions d’euros.

I si els joguets són les estreles entre la xicalla el dia de Nadal i el de Reis, el producte per excel·lència de la nit de Cap d’Any és el raïm del Vinalopó. Dos de cada tres grans de raïm consumits en aquesta data procedeixen del Vinalopó Mitjà, unes 2.000 tones.

Quasi 3.000 agricultors treballen en aquestes vinyes, que generen unes 13.000 ocupacions durant la campanya i un valor econòmic d’uns 26 milions d’euros.

245.000 euros per a promocionar productes valencians per Nadal

La Generalitat ha destinat 245.000 euros per a la campanya "El Nadal és Valencià", a fi de donar suport a activitats dirigides a promoure la difusió i coneixement dels productes valencians, impulsar-ne el consum i millorar la imatge de marca del territori.

Entre les tretze entitats beneficiàries destaquen els consells reguladors dels vins d’Alacant, Utiel-Requena i València, el raïm de taula en saquets del Vinalopó, els torrons de Xixona i Alacant, el caqui de la Ribera del Xúquer i els cítrics valencians.

Així mateix, les magranes d'Elx, el cava de Requena, l'Associació de Comerciants del Centre Històric de València, la Confederació d'Empresaris del Comerç, Servicis i Autònoms de la Comunitat Valenciana, la Unió Gremial i l'Associació Vitivinícola de Castelló també han estat incloses en la iniciativa.

També et pot interessar